Det årlige møtet mellom Antarktistraktatlandene baner vei for enighet om marine verneområder i Sørishavet

BRASILIA, Brasil, 8. mai 2014 /PRNewswire/ -- Når 2014-utgaven av det konsultative møtet under Antarktistraktaten (ATCM) avsluttes i dag i Brasilia, er det med fornyet optimisme blant organisasjoner som arbeider for beskyttelse av marint liv i Antarktis, etter at nøkkelland forpliktet seg til å arbeide sammen om dette frem mot det neste møtet i Kommisjonen for bevaring av marine levende ressurser i Antarktis (CCAMLR) i Hobart i oktober. Antarctic Ocean Alliance deltok som en del av delegasjonen til samarbeidsorganisasjonen Koalisjonen for Antarktis og Sørishavet (ASOC), som er anerkjent som en NGO av ATCM og CCAMLR.

Bilde - http://photos.prnewswire.com/prnh/20140507/85617

Medlemmer av Antarktistraktaten oppfordret denne uken CCAMLR til å fortsette de fruktbare samtalene om marine verneområder i månedene frem mot deres årlige møte, hvor to forslag om marine verneområder i Sørishavet skal vurderes.

Samarbeidspartnerne i Antarctic Ocean Alliance (AOA), som inkluderer The Pew Charitable Trusts, ASOC, WWF og Greenpeace, oppfordrer CCAMLR til å opprette verdens to største marine verneområder i Rosshavet og Øst-Antarktis på møtet i oktober. CCAMLR er en internasjonal organisasjon som ble etablert som en del av Antarktistraktaten, og som består av 24 medlemsland og Den europeiske union. CCAMLR er ansvarlig for beskyttelse av det marine livet i Sørishavet i Antarktis [i] og fungerer etter prinsippet om konsensus, som betyr at alle de 25 medlemsregjeringene må komme til enighet før bevaringstiltak godkjennes.

Alle de 25 medlemmene i CCAMLR har tidligere forpliktet seg til å etablere et representativt system av marine verneområder i Sørishavet innen 2012. På et møte i november 2013 var de imidlertid igjen ute av stand til å komme til enighet om foreslåtte marine verneområder i Øst-Antarktis (foreslått av Australia, EU og Frankrike) og Rosshavet (foreslått av New Zealand og USA).

«Det er oppmuntrende at spørsmålet om oppnevning av marine verneområder ikke bare var på dagsordenen her i Brasilia, men at det også får oppmerksomhet og overveielse i nøkkelland som Australia, USA, Russland og Kina,» sier Steve Campbell, kampanjeleder i Antarctic Ocean Alliance. «ATCM har blåst nytt liv i prosessen med marine verneområder etter to år med utfordringer og skuffelser. Landene fortjener anerkjennelse for at de arbeider sammen om dette.»

«Dette har vært en lang reise som begynte med vitenskapelige innsamlinger for hundre år siden, og som har vært innom samtaler om Øst-Antarktis- og Rosshavet-forslagene på tre forskjellige CCAMLR-møter. På ATCM-møtet forpliktet CCAMLR-medlemmer seg til å arbeide konstruktivt sammen for å bli enige før kommisjonens neste møte i oktober,» sier sjefen for WWFs initiativ for Antarktis og Sørishavet, Bob Zuur.

NGO-fellesskapet oppfordrer CCAMLR til å opprettholde verdiene omkring bevaring som organisasjonen ble grunnlagt på.

«Marine verneområder må være store og permanente for å gi mening,» sa Andrea Kavanagh, sjef for The Pew Charitable Trusts' nylig lanserte globale  pingvinbevaringsprogram. «CCAMLR har diskutert spesifikke forslag i tre år, og er nå to år etter sin egen tidsfrist for handling. Resultatet av denne ukens møte fornyer håpet om at CCAMLR i 2014 kan utpeke både Rosshavet og Øst-Antarktis til verneområder og bane vei for ytterligere bevaringstiltak.»

De foreslåtte marine verneområdene dekker flere millioner kvadratkilometer av Sørishavet og er en kombinasjon av flerbruks marine verneområder og marine reservater med fullstendig beskyttelse mot ressursutnyttelse. AOA støtter godkjenningen av disse forslagene, men mener også at de kan forbedres i løpet av kommende år. I tillegg mener AOA at spørsmålet om marine verneområder vil gi en avgjørende pekepinn på om CCAMLR-medlemmene virkelig er engasjerte i en bevaringsbasert tilnærming til administrasjonen av Sørishavet.

[i]

Gjelder ikke hval og sel som er regulert av andre traktater.

SOURCE Antarctic Ocean Alliance

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services