Energie uit bruinkool: Nieuwe schotelmolen verhoogt capaciteit voor kostenbesparende industriële brandstof

KEULEN, Duitsland, October 4, 2012 /PRNewswire/ --

Opgewaarderde bruinkoolinstallatie van RWE Power AG vergroot de jaarlijkse productie met 500.000 ton - Vraag  stijgt in heel Europa

Rheinbraun Brennstoff GmbH (RBB), een dochteronderneming van RWE Power AG, heeft een nieuwe schotelmolen in bedrijf genomen in haar vestiging in Huerth, dichtbij Keulen, ter waarde van  € 40 miljoen. Dankzij deze nieuwe schotelmolen is de jaarlijkse productiecapaciteit van gedroogde en verpulverde bruinkool, wat door RBB in heel Europa op de markt wordt gebracht onder de productnaam "lignite energy pulverized", met 500.000 ton toegenomen

In 2008 is een bruinkoolinstallatie van hetzelfde ontwerp in een naburige vestiging in bedrijf genomen. Sindsdien is de vraag naar deze goedkope industriële brandstof aanzienlijk gestegen. Onder de nieuwe overkoepelende naam "lignite energy" worden nog eens tweeopgewaardeerde producten door RWE Power  aangeboden: industriële briketten als "lignite energy compact" en gefluidiseerde bruinkool als "lignite energy grained".

Uiteenlopende klanten in industrieën met hoge energiebehoeften,met name de kalk-, cement- en papierindustrie, maar ook asfaltmeng- en drooginstallaties,vervangen  steenkool, aardgas en petroleumproducten reeds door "lignite energy pulverized". RBB wil dit jaar al meer dan 3 miljoen ton van deze brandstof verkopen. Dat isongeveer 50 procent meer dan in 2009.

Kostenvoordelen en continuïteit in de levering overtuigen steeds meer klanten

De installatie die in juli 2012 in bedrijf is genomen, vermaalt de voorgedroogde bruinkool tot een verpulverde, vloeibare en schone brandstof die wordt geleverd met een silotruck of spoorweg-tankwagon. Wegens de huidige energieprijzen kan RBB ondertussen haar klanten tot ver voorbij Duitsland onder economische voorwaarden leveren.

Vandaag de dag hebben verschillende bedrijven in Frankrijk, de Benelux-landen, het Alpen-gebied en Oost-Europa al voordeel van deze brandstof. In het licht van volatiele energie- en grondstofmarkten, biedt "lignite energy" kenmerken die installatie-eigenaren niet elders kunnen vinden: voorspelbare prijzen, investeringszekerheid, flexibele levering en beschikbaarheid op lange termijn.

Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.rheinbraun-benelux.com

Rheinbraun Benelux NV
Rolf Rodenkirchen
Industrieweg 14
B - 9032 Wondelgem

Tel : +32(0)-9-340-55-29
Tel: +49(0)221-480-23293
Mobiele telefoon: +49(0)17-32-56-00-45
Fax: +49(0)221-480-23294
E-Mail: rolf.rodenkrichen@rwe.com

SOURCE Rheinbraun Brennstoff GmbH

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services