Hult-prisfinalister vil utnevnes ved Clinton Global Initiative

- 1 million USD  Hult-prisen vil deles ut av President Clinton ved det årlige Clinton Global Initiative møtet i New York

NEW YORK, 17. september 2013 /PRNewswire/ -- Den 23. september 2013 vil globale ledere samles i Clinton Global Initiative (CGI) årsmøtet på Sheraton New York Hotel & Towers. Bli med dem for første gang er neste generasjon av sosiale entreprenører: Hult-prisfinalistene i 2013.

De 26 deltakerne konkurrerer i seks lag, og har allerede slått over 10 000 høyskole- og universitetsstudenter fra over 150 land. Utfordringen? Å skape et sosialt foretak som vil sikre mat til underernærte lokalsamfunn og spesielt for de 200 millioner mennesker som bor i urbane slumområder.

"Dette er vår sjanse til å styrke neste generasjon og løse noen av verdens mest presserende problemer, " sa Ahmad Ashkar, grunnlegger og administrerende direktør til Hult-prisen. "Nesten en milliard mennesker sulter hver dag, og uten nye løsninger, blir matsikkerhetsspørsmål sannsynligvis verre."

Løsninger utviklet av Hult-prisfinalistene vil bli presentert under en endelig presentasjon på Hult Prize Global Finals . Arrangementet vil finne sted på den første dagen av CGI firedagers møte.

Lagene vil oppnå poeng og bli evaluert av en utøvende jury som inkluderer (i alfabetisk rekkefølge):

• Desh Deshpande, president og styreformann, Sparta-gruppen
  • Ertharin Cousin, direktør, Verdens Matprogram
  • Kathy Calvin, President og administrerende direktør, FN-stiftelsen
  • Muhammad Yunus, Nobels fredsprisvinner og grunnlegger, Grameen Bank
  • Peter Sands, konsernsjef, Standard Chartered Bank
  • Premal Shah, medgrunnlegger og president , Kiva
  • Steve Andrews, administrerende direktør, SolarAid

Det vinnende laget står å motta 1 millioner USD i startkapital og en pris som vil bli presentert av tidligere president Bill Clinton.

For mer informasjon, besøk www.hultprize.org.

Hult-prisen har blitt gjort mulig via støtte fra Hult-familien og dens velgjører, svenske entreprenør Bertil Hult, grunnlegger av EF, Education First.

Om Hult-prisen
I løpet av de siste fire årene har Hult-prisen samlet mer enn 24 000 høyskole- og universitetsstudenter for å løse noen av verdens mest presserende problemer. Det årlige initiativet er verdens største studentkonkurranse for sosial velferd og ble grunnlagt av Ahmad Ashkar, en Hult International Business School alumnus. Årets utfordring: den globale matkrisen, personlig valgt av sentral partnerpresident Clinton. Hult-prisen har vært finansiert av Hult familien siden starten i 2009. Hvis du vil vite mer kan du gå www.hultprize.org og følg oss på Twitter@hultprize.

Om Clinton Global Initiative
Clinton Global Initiative (CGI ) ble etablert i 2005 av president Bill Clinton og er et initiativ fra Bill, Hillary og Chelsea Clinton Foundation, som nå innkaller globale ledere for å skape og implementere innovative løsninger på verdens mest presserende utfordringer. CGI årsmøte har samlet mer enn 150 statsoverhoder, 20 Nobelprisvinnere, og hundrevis av ledende administrerende direktører, ledere for stiftelser og frivillige organisasjoner, store filantroper og mediamedlemmer. Hittil har CGI medlemmer utført mer enn 2300 forpliktelser, som allerede er å forbedre livene til mer enn 400 millioner mennesker i over 180 land. Når den er fullt finansiert og gjennomført, vil disse forpliktelsene bli verdsatt til 73,5 billioner $. For mer informasjon, besøk www.clintonglobalinitiative.org.

Mediakontakt:

Jenny Harler
Kommunikasjonsansvarlig
jenny.harler@hult.edu
+44-790-848-0166

SOURCE Hult Prize

RELATED LINKS

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services