2014

itslearning förvärvar den nederländska konkurrenten Dactique för att bli marknadsledande inom utbildningsplattformar i Nederländerna

BERGEN, Norge, May 3, 2011 /PRNewswire/ -- itslearning (http://www.itslearning.eu/) tillkännagav idag att man kommer förvärva en 51 procents andel av Dactique, leverantör av utbildningsteknik.

(http://www.dactique.nl/) Detta samarbete kommer att göra itslearning till den största leverantören av utbildningsplattformar i Nederländerna, vilket gör det möjligt för företaget att erbjuda ännu bättre tjänster och produkter till den nederländska utbildningssektorn.

Den Norgebaserade leverantören av IKT-utbildning itslearning tillkännagav idag att de inom kort kommer att förvärva majoritetsägande i nederländska företaget Dactique. Båda företagen erbjuder utbildningsplattformar och relaterade produkter till kunder inom grundskola, gymnasium, yrkesutbildning och högre utbildning.

Till följd av affären kommer itslearning att etablera ett dotterbolag i Nederländerna, kallat itslearning Nederland, som kommer att kombinera både Dactiques och itslearnings nuvarande nederländska verksamhet. itslearning har sedan 2004 varit verksamma i Nederländerna genom samarbetspartners.

itslearning AS:s VD Arne Bergby kommenterar: "En av våra främsta målsättningar med den här affären är att kunna betjäna våra kunder i Nederländerna bättre. Vi vill vara närmare våra kunder på fältet så att vi kan erbjuda dem ännu bättre service och support, och Dactique är kända för sin utmärkta kundsupport och kundservice - så att slå sig samman bör vara fördelaktigt för alla."

"Vi är mycket nöjda med affären," säger Quirijn Hamel, VD på Dactique. "Efter år av hård konkurrens mellan de två företagen kommer det nya samarbetet att ge oss mer utrymme för produktutveckling och innovation - vilket är goda nyheter för utbildningsinstitutioner i hela landet.

För närvarande tillhandahåller Dactique två produkter till utbildningssektorn i Nederländerna:

Dapter, (http://www.dapter.nl) ett inlärnings- och e-portföljsystem, och Teletop http://www.teletop.nl/ en avancerad utbildningsplattform.

De två produkterna har sammanlagt cirka 400 000 användare.

Verksamheten kommer att fortsätta i Dactiques anläggningar i Enschede, Nederländerna och ledningsgruppen kommer att förbli densamma. Dactique och itslearning kommer nu att samarbeta för att kombinera de bästa egenskaperna hos sina två utbildningsplattformar, medan man fortsätter utvecklingen av Dapter.

Förvärvet kommer att befästa itslearning AS:s position som en av världens ledande leverantörer av utbildningsplattformar med cirka 180 anställda och miljontals användare.

Besök http://www.itslearning.se/ för mer information om itslearning

Besök http://www.dactique.nl (på nederländska) för mer information om Dactique.

Kommentarer till redigerare

om itslearning Huvudkontor i Bergen, Norge. itslearning har kontor i Danmark, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Sverige, Storbritannien och USA. Mer än 40 % av itslearnings resurser avsätts för produktdesign och produktutveckling.

Om Dactique. Dactique tillhandahåller ett antal produkter och tjänster till den nederländska utbildningssektorn, däribland en avancerad utbildningsplattform och en e-portföljlösning. Företaget grundades 2003 och har sitt huvudkontor i Enschede.

För mer information vänligen kontakta:

Arne Bergby, VD itslearning, e-post: arne.bergby@itslearning.com, Telefon: +47-9715-7095

Quirijn Hamel, VD Dactique, e-post: q.hamel@dactique.nl, Telefon: +31-6-2047-7777

Du kan hitta din lokala itslearningkontakt på http://www.itslearning.eu/press

SOURCE itslearning AS

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services