Kan gå glipp av den russiske turistbølgen

LONDON, November 26, 2013 /PRNewswire/ --

Russland er det femte største turistmarkedet i verden og vokser raskt, viser en ny undersøkelse fra Hotels.com. I Norge er potensialet fortsatt stort - i 2012 utgjorde russere kun to prosent av de utenlandszke besøkende.

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20120628/540164 )

En voksende middelklasse og økning i generell velstand har ført til en eksplosiv turistvekst fra Russland. Nesten halvparten av hotelleiere verden over har merket seg en tilstrømning av russiske gjester i løpet av det siste året. 54 prosent av disse sier at antall russiske bookinger har vokst med 10 prosent eller mer. Funnene fremkommer i den internasjonale undersøkelsen til Hotels.com, Russian International Travel Monitor (RITM), som ble lansert i dag.

Vokser med 7,5 prosent årlig
35,7 millioner russere dro på utenlandsferie i 2012. Dette er en solid oppgang fra beskjedne 7,7 millioner i 2006[1]. 92 prosent av de spurte hotelleierne tror at antallet russiske turister vil øke i løpet av de neste tre årene. For mange reisemål har Russland blitt det fremste vekstmarkedet, og det spås at antallet russiske turister vil øke med 7,5 prosent årlig frem til 2017.

Samtidig har landet med 140 millioner innbyggere fortsatt et stort ubenyttet potensiale. Det er forventet at den russiske veksten vil drive etterspørselen etter forskjellige ferietyper og nye reisemål, som i sin tur vil påvirke den globale turismen og reisemønstre verden rundt.

Nest størst ferieforbruk
Russland ligger på andreplass over raskest voksende turistmarkeder når det gjelder forbruk. I 2012 brukte russiske turister 32 prosent mer penger på ferie enn året før, hele 263 milliarder kroner. Dette er mer enn en fordobling siden 2005, hvilket gjør Russland til femte største turistmarkedet i verden.[2]

- Den markante oppgangen i det russiske turismemarkedet er en kjærkommen inntektssprøyte for hotelleiere verden rundt, siden russere er blant dem som bruker mest penger på hotellovernatting. Fremveksten av en pengesterk russisk middelklasse er nøkkelen til veksten. Denne gruppen teller i dag 104 millioner mennesker, og regnes å ville utgjøre 86 prosent av den russiske befolkningen i 2020. Middelklassens samlede kjøpekraft er estimert til nærmere åtte billioner kroner[3], sier Johan Svanström, toppsjef for merkevaren Hotels.com.

Tiltrekkes ikke av Norge
Dette understøttes også av mange hotelleiere.  43 prosent sa at russere nå bruker mer penger på feriene sine enn tidligere. Også tall fra Innovasjon Norge viser at russiske turister, i likhet med turister fra Kina, Japan og Sør-Korea, har gjennomsnittlig høyt døgnforbruk[4].

Likevel virker ikke Norge forlokkende for den reiselystne russeren. Russland ligger med 198 600 gjestedøgn i 2012 bare på niendeplass på listen over nasjonaliteter som besøker Norge mest. Selv om dette er en oppgang på seks prosent fra året før, utgjør russere kun to prosent av det totale antallet besøkende i Norge.[5]

Elsker Paris
- Norge er i hard konkurranse med land som Frankrike, Italia og Spania. Våre egne tall for første halvår av 2013 viser at byene Paris, Roma og Madrid topper listen over reisefavoritter for russiske turister. Som nummer 17, var det kun Helsinki som nådde opp i topp 20 av de nordiske landene, påpeker Svanström.

Tilpasser tilbudet
Hotelleiere verden rundt har begynt å ta innover seg veksten av russiske turister og gjør forberedelser for en varm velkomst for denne gruppen. Nesten en tredjedel har allerede begynt å tilby russiske tv-kanaler mens over en femtedel har ansatt russisktalende personale, og ytterligere 12 har planer om dette. For å tilby de russiske gjestene et mer skreddersydd opphold, planlegger 15 prosent av hotelleierne å tilby oversatt velkomstmateriell, i tillegg til de 20 prosentene som allerede gjør det. Ytterligere 15 prosent ønsker å tilby oversatte reiseguider, og én av ti (11 prosent) har planer om å servere russisk mat.

Samtidig har russiske turister blitt mer selvsikre og selvstendige, og deres språkkunnskaper har forbedret seg. Over halvparten (53 prosent) booker allerede overnattingen online, mens kun 32 prosent går gjennom et tradisjonelt reisebyrå.

For RITM har Hotels.com intervjuet 2500 hotelleiere i 37 land. Last ned hele rapporten på engelsk fra http://press.hotels.com/en-gb/

###

__________________________________________________________________________________

[1] European Travel Commission: European Tourism 2013: Trends and Prospects
[2] World Tourism Organisation, April 2013: http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/tsen_0.pdf
[3] Nielsen, March 2013: http://www.nielsen.com/us/en/newswire/2013/a-rising-middle-class-will-fuel-growth-in-russia.html
[4] Innovasjon Norge, Desember 2012: http://www.innovasjonnorge.no/PageFiles/30813/turistundersokelsen2012.pdf?epslanguage=no
[5] Innovasjon Norge, 2012 : http://www.e-pages.dk/visitnorway/418/

Om Hotels.com

Hotels.com er en ledende formidler av hotellovernatting og tilbyr reisende mer enn 220.000 overnattingssteder over hele verden. Hotels.com tilbyr et av de største utvalgene av hotellovernatting på nett, inkludert både internasjonale og store hotellkjeder samt mindre, lokale og sjarmerende hoteller. Hos Hotels.com kan man søke etter spesielle hoteller, lese brukeranmeldelser eller finne gode tilbud i nærheten. Blant selskapets største fordeler er at de er et av verdens sterkeste team som jobber kontinuerlig med å fremforhandle de beste prisene for sine kunder. Selskapet sender jevnlig ut nyhetsbrev til sine kunder med eksklusive tilbud. På Hotels.com finner brukeren over 7 millioner anmeldelser fra gjester som faktisk har bodd på hotellene, noe som hjelper andre kunder når de booker hotell.

Gjennom lojalitetsprogrammet Welcome Rewards får kunden etter hver tidende natt på Hotels.com en bonusovernatting på et av 85.000 hoteller. Hvis en kunde kan finne den samme prisen eller billigere på et forhåndsbetalt rom, vil Hotels.com betale mellomlegget. Reisende kan enten booke online eller ved å kontakte et av de flerspråklige callsentrene på 810 000 13. En egen app for iPad og smarttelefoner kan lastes ned gratis på http://no.hotels.com/tilbud/mobile_no/. Med denne app-en kan forbrukeren blant annet søke på mer enn 20 000 i-siste-liten tilbud over hele verden. To ganger årlig offentliggjør Hotels.com Hotellprisindeksen som er en prisanalyse av hotellrom i 31 ulike land. Les mer på http://www.hotelpriceindex.co.uk. Hotels.com er en del av Expedia gruppen som opererer i de viktigste markedene i verden.

For mer informasjon, vennligst kontakt

Øystein Berntzen
Pressekontakt for Norge
Hotels.com
oystein.berntzen@mslgroup.com
M: +47-915-73-432

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
ybonanati@expedia.com
M: +44-207-019-2815

SOURCE Hotels.com

More by this Source

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services