Amcor tilbyder at købe dele af Alcan Packaging

18 Aug, 2009, 09:47 BST fra Amcor

MELBOURNE, Australien, August 18 /PRNewswire/ --

- Skabelse af en af verdens ledende emballagevirksomheder

Amcor har tilbudt at købe dele af Rio Tinto-virksomheden Alcan Packaging for 2025 millioner US. De Alcan Packaging-forretninger, Amcor har ønsker at købe inkluderer: Alcan Packaging Global Pharmaceuticals, Alcan Packaging Food Europe, Alcan Packaging Food Asia og Alcan Packaging Global Tobacco.

Den samlede virksomhed bliver en af verdens førende emballagevirksomheder med en betydelig bredde i ekspertise, produkter og serviceydelser. I juni 2009 genererede Amcor 9,53 milliarder AUD i omsaetning fra virksomheder i 34 lande og har globalt 226 fabrikker med ca. 21.000 medarbejdere. De dele af Alcan Packaging, som Amcor har tilbudt at købe, ville bidrage med en ekstra omsaetning på ca. 4,1 milliarder US og 14.000 medarbejder på 80 fabrikker i 28 lande.

Det foreslåede køb ville også støtte Amcors udtalte mål om vaekst på de strategiske forretningsområder fleksibel emballage og kartonnage. Det bekraefter selskabets engagement i emballagebranchen.

Som Amcors Administrerende Direktør og CEO, Ken MacKenzie siger: "Vi tror, at dette køb vil give både Amcor- og Alcan Packaging's kunder endnu større vaerdi igennem et bredere produktsortiment og forbedret kundeservice. Udover de faste aktiver er det vaesentligt, at selskabet efter sammenlaegningen vil traekke på de bedste medarbejdere fra begge organisationer for at drive disse forbedringer frem."

Amcor befinder sig i en solid økonomisk situation som resultat af "The Way Forward", et "get-fit"-program som Amcor satte i gang i 2005. Programmet var opbygget, så det forbedrede kernekompetencerne på en raekke discipliner og skabte en mere målrettet forretningsportefølje. Forbedringen af kapitaldisciplinen og omkostningsstyringen har sikret, at virksomheden befinder sig i en god position til at udnytte opkøbsmuligheder.

"Mens de økonomiske forhold globalt er vanskelige, befinder Amcor sig i en solid økonomisk position", siger Ken MacKenzie. "Vi tog nogle vanskelige beslutninger for nogle år siden for at omforme vor virksomhed ved hjaelp af fokus og disciplin. Nu passer dette opkøb klart sammen med vores strategiske vaekstplaner, så vi kan opnå større vaerdi for aktionaererne ved at udvide vores forretning, mens vi får de stordriftsfordele, der følger med muligheder som denne."

"Det har altid vaeret vores klare intention at få vores virksomhed til at vokse på en baeredygtig måde, og vi er glade for at have indgået denne aftale. For os er det vigtigt at vaere ledende i den globale emballagebranche", siger Ken MacKenzie.

Opkøbet skal først godkendes af monopoltilsynsmyndigheder. Desuden skal de europaeiske samarbejdsudvalg høres. Handlen forventes ikke afsluttet før om nogle måneder. Indtil da fortsaetter Amcor og Alcan Packaging med at arbejde som to separate virksomheder.

Om Amcor

Amcor er en global producent af en lang raekke af plast-, fiber-, metal- og glasemballageprodukter og dertil hørende emballeringsservices. Amcor er opdelt i fem divisioner i Oceanien, Nordamerika, Latinamerika, Europa og Asien. Amcors hovedkontor ligger i Melbourne i Australien. Selskabet arbejder i 34 lande, hvor det har i alt 226 fabrikker, og beskaeftiger på verdensplan ca. 21.000 medarbejdere. I det regnskabsår, der blev afsluttet 30. juni 2009, havde Amcor en omsaetning på x milliarder AUD. Flere oplysninger fås på www.amcor.com

Om Rio Tinto

Rio Tinto er en førende international minedriftsgruppe med hovedkontor i Storbritannien, som består af Rio Tinto plc, et selskab, der er noteret både ved børsen i London og ved børsen in New York og Rio Tinto Limited, som er noteret ved børsen i Australien. Rio Tintos forretning består i at finde, udvinde og bearbejde mineraler. Heriblandt aluminium, kobber, diamanter, energi (kul og uran), guld, industrielle mineraler (boraks, titaniumdioxid, salt, talk) og jernmalm. Aktiviteterne er verdensomspaendende, men gruppen er staerkt repraesenteret i Australien og Nordamerika med vaesentlige forretninger i Sydamerika, Asien, Europa og det sydlige Afrika. Flere oplysninger fås på www.riotinto.com

Om Alcan Packaging

Alcan Packaging (Rio Tinto Group) er verdensførende indenfor højvaerdi specialemballage og leverer innovative løsninger, der benytter plast, film, aluminium, papir, karton og glas til kunder i hele verden. Alcan Packagings hovedkontor ligger i Paris. De dele af Alcan Packaging, som Amcor har tilbudt at købe, beskaeftiger 14.000 medarbejder på 80 fabrikker i 28 lande. Flere oplysninger fås på www.alcanpackaging.com

Flere oplysninger fås hos:

Amcor Corporate    John Murray       john.murray@amcor.com.au
    Amcor i Australien,                  Tlf.: +61-3-9226-9005
    New Zealand og Asien

Amcor Flexibles    Liesl Weber       liesl.weber@amcor-flexibles.com
    Food  & Healthcare                   Tlf.: +32-2-416-26-39

Amcor Rentsch      Cassandra Biehler cassandra.biehler@amcor-rentsch.com
    (Tobaksemballage)                    Tlf.: +41-0-79-717-2195

Amcor              Shelley Steele    shelley.steele@amcorpet.com
    PET Packaging                        Tlf.: +1-734-302-2264

Bemaerk venligst: Dette er kun en oversaettelse. Kun den engelske udgave er bindende.

KILDE Amcor