Amira Pharmaceuticals bekendtgører indledningsvis positive fase 1 kliniske data for AM461, der er en backup til Amiras førende DP2 antagonist, AM211

03 Dec, 2009, 22:14 GMT fra Amira Pharmaceuticals, Inc.

SAN DIEGO, December 3 /PRNewswire/ --

- Resultaterne viser et positivt bevis på mekanismen

Amira Pharmaceuticals, Inc. bekendtgjorde i dag indledende positive data fra et fase 1 studie af AM461, hvilket er virksomhedens anden selektive antagonist tilhørende DP2 (også kendt som CRTH2) receptor.

De foreløbige resultater viser, at en proportinal dose farmakodynamik (PD) virkning kan opnås med AM461. Derudover viser AM461 fase 1 data en god sikker profil. AM461 er en backup til Amiras førende DP2 antagonist AM211, der med succes har bestået de fase 1 kliniske studier.

"AM461 kliniske data styrker yderligere vores forpligtelse overfor DP2 receptoren som et klinisk mål. Amira har nu to strukturmaessige forskellige kliniske forbindelser med receptoren som mål," udtalte Isabelle DeArmond, vicepraesident for klinisk udvikling.

"Vores approach til udvikling af medicin er baseret på at bringe mange strukturmaessige og metabolisk forskellige forbindelser frem i udviklingsfasen. Udover AM211 og AM461 har vi yderligere nye DP2 antagonismolekyler i reserve," sagde den administrerende direktør Bob Baltera.

Skønt der ikke findes nogle DP2 selektive antagonister der er godkendte til terapeutisk behandling, findes der staerke videnskablige forklaringer på hvorfor dette mål er et nyt behandlingsmiddel til astma, bronkitis (COPD) og allergisk rhinitis. En DP2 antagonist har potentialet til at virke sygdomsmodificerende under de før omtalte omstaendigheder. DP2 er også kendt som CRTH2 eller kemo attractant receptor homolog molekyle udtrykt på Th2 lymfocytter. DP2 er en høj affinitetsreceptor for prostaglandin D2 og hos mennekser er den impliceret i Th2 afhaengig allergisk inflammation.

Om Amira

Amira Pharmaceuticals blev etableret i 2005 med hovedkvarter i San Diego og er en lille molekylaer farmaceutisk virksomhed der fokuserer på udviklingen af og tidlig fremstilling af nye praeparater til behandling af inflammatoriske sygdomme. Vores udviklingsteam bygger på hidtil uset indsigt i bioactive lipid pathways og kompleksesignaleringsprocesser der kontrollerer tilstande indbefatte atsma, bronkitis, kardiovaskulaere og fibrose sygdomme.

Amira har et samarbejde med GlaxoSmithKline med udviklingen af FLAP (5-lipoxygenase activating protein) inhibitorer i respiratoriske og kardiovaskulaere sygdomme. Amira forener kompromisløsheden der er kendetegnene for en stor farmaceutisk virksomhed med opfindsomheden og energien der kendetegner en mindre virksomhed og skaber derved et miljø der fordrer effektiv udvikling af nye kemiske forbindelser og effektive prae-kliniske ogkliniske programbeslutninger. Virksomhedens videnskabelige grundlaeggere har arbejdet sammen med succes i mere end et årti og var afgørende for udviklingen af adskillige inflammatoriske praeparater inklusive Singulair(R). Vore praeparatudviklere hos Amira er nu i gang med at gøre deres indflydelse gaeldende ved at skabe eftertragtede kemiske forbindelser til fremtiden. Hvis De ønsker at få mere at vide, så besøg venligst www.amirapharm.com .

KILDE Amira Pharmaceuticals, Inc.