Amira Pharmaceuticals, Inc. udvider deres videnskabelige rådgivende råd og udpeger Dr. Paul Anderson, Professor Jerold Chun og Professor Andrew Tager

08 Jan, 2009, 16:44 GMT fra Amira Pharmaceuticals, Inc.

SAN DIEGO, January 8 /PRNewswire/ --

Amira Pharmaceuticals, en lille farmaceutvirksomhed inden for molekyler, der fokuserer på forskningen og den tidlige udvikling af forbindelser til behandling af betaendelsessygdom, offentliggjorde i dag udvaelgelsen af Dr. Paul Anderson, Professor Jerold Chun og Professor Andrew Tager til deres videnskabelige rådgivende råd. Dette styrker rådet yderligere, som medregner Professor Frank Austen (Professor i luftvejs- og betaendelsessygdomme, Harvard Medical School), Professor Sally Wenzel (Professor i medicin, University of Pittsburgh) og Professor Joseph Witztum (Professor i medicin, University of California, San Diego).

Dr. Paul Anderson har over 40 års erfaring inden for laegemiddelforskning og ledelse. Han arbejdede 30 år for Merck Research Laboratories. Han fratrådte sin stilling i Merck i 1994 og blev ansat hos DuPont-Merck Pharmaceuticals som senior-vicepraesident for kemi og fysik, og senere, i 2001, blev han ansat i Bristol-Myers Squibb som vicepraesident for laegemiddelforskning og anlaegsleder. Han stoppede hos BMS i 2002. Dr. Anderson er den tidligere formand for American Chemical Society. Dr. Andersons bidrag til videnskaben er blevet anerkendt gennem adskillige priser, herunder National Academy of Sciences Award for Chemistry in Service to Society (NAS-pris for kemi i tjeneste for samfundet), Perkin-medaljen fra Society of Chemical Industry samt American Chemical Society's største aere, Priestly-medaljen.

Dr. Jerold Chun er professor ved The Scripps Research Institute i La Jolla, CA. Han er en anerkendt leder inden for området af receptor-formidlet Lysophospholipid-signalering. Dr. Chuns gruppe studerer udviklingen og funktionen af pattedyrs nervesystem, i saerdeleshed relateret til bioaktiv lipoid-signalering. Dr. Chuns gruppe klonede og udførte en funktional identificering af den første lysophospholipide receptor. Han offentliggjorde over 160 manuskripter og modtog adskillige priser og stipender, herunder Medical Scientist Training Program; Grass, Helen Hay Whitney, Alfred P. Sloan, March of Dimes samt Klingenstein Foundations og National Institutes of Health (NIH). Han har vaeret eller er på nuvaerende tidspunkt medlem af redaktionelle bestyrelser for flere videnskabelige tidsskrifter. Han er på nuvaerende tidspunkt med i det videnskabelige rådgivende råd for Novartis og Cellular Bioengineering, Inc.

Dr. Andrew Tager er assisterende professor ved Harvard Medical School på lungeafdelingen og den intensive afdeling på Massachusetts General Hospital samt co-direktør for hospitalets program for interstitielle lungesygdomme. Hans forskning er rettet mod forståelsen af lungebetaendelse, lungeskader og idiopatisk lungefibrose (IPF). For nyligt offentliggjorde Dr. Tager's laboratorie et afgørende dokument, der påviser, at lysophosphatidic-syrereceptoren LPA1 forbinder lungefibrose til lungeskader ved at formidle fibroblasttilgang og vaskulaer laekage. Resultaterne antydede, at lysophosphatidic-syre er den fremherskende kemoattraktant, der er ansvarlig for tilgangen af fibroblaster i lungerne på IPF-patienter.

Peppi Prasit, Amira Pharmaceuticals' CSO, kommenterede, "Vi er begejstrede over at have disse tre berømte videnskabsmand i vores rådgivende råd. Amira har en fantastisk gruppe videnskabelige rådgivere, som giver vores laegemiddelforsking og udviklingsprogrammer komplementerende kvalifikationer og erfaring."

Om Amira

Amira Pharmaceuticals blev grundlagt i 2005 med hovedkvarter i San Diego og er en lille farmaceutvirksomhed inden for molekyler, der er fokuseret på forskningen og den tidlige udvikling af forbindelser til behandling af betaendelsessygdomme relateret til phospholipid-veje. Amira har et strategisk partnerskab med GlaxoSmithKline til udviklingen af FLAP-inhibitorer (5-lipoxygenase aktiverende protein) i lunge- og kardiovaskulaer sygdom.

Amira kombinerer stringensen af en stor farmaceutvirksomhed med opfindsomheden og energien af en lille virksomhed og skaber dermed et miljø til kompetente og effektive førkliniske og kliniske programbeslutninger. Dens videnskabelige grundlaeggere har arbejdet vellykket sammen i over et årti og blev afgørende i opdagelsen af en raekke betaendelseslaegemidler, herunder Singulair(R). Laegemiddelforskerne hos Amira løfter nu aktivt deres succeshistorie for at skabe forbindelser af høj kvalitet til fremtiden. For yderligere oplysninger henvises til www.amirapharm.com.

KILDE Amira Pharmaceuticals, Inc.