Amira Pharmaceuticals indsender ansøgning om et nyt testpraeparat AM461 for den anden DP2 antagonist.

19 Aug, 2009, 03:29 BST fra Amira Pharmaceuticals, Inc.

SAN DIEGO, August 19 /PRNewswire/ --

Amira Pharmaceuticals, Inc. bekendtgjorde i dag indsendelsen af en ansøgning om et nyt testpraeparat AM461, der er et internt udviklet oralt kandidatpraeparat til behandling og kontrol af inflammatoriske og allergiske sygdomme der er forbundet med arakidonsyre, til den amerikanske føde- og levnedsmiddelstyrelse (U.S. Food and Drug Administration).

AM461 er en oral selektiv antagonist tilhørende DP2 receptorerne som de seneste studier har påvist er et potentielt mål for behandlingen af astma, kronisk bronkitis og allergisk rhinitis. Indsendelsen af AM461 ansøgningen følger umiddelbart efter Amira's førende DP2 antagonist, AM211 som p.t. bliver testet på forsøgspersoner i fase 1.

"At medtage to DP2 kandidater i de kliniske forsøg indenfor fire måneder viser vores overbevisning om målet såvel som dybden af vores DP2 program" udtalte Peppi Prasit, chef for videnskabelige anliggender. "AM461 er strukturelt og metabolisk forskellig fra AM211."

DP2 er også kendt som CRTH2 eller kemo attractant receptor homolog molekyle udtrykt på Th2 lymfocytter. DP2 er en høj affinitetsreceptor for prostaglandin D2 og hos mennekser er den impliceret i Th2 afhaengig allergisk inflammation.

Om Amira

Amira Pharmaceuticals blev etableret i 2005 med hovedkvarter i San Diego og er en lille molekylaer farmaceutisk virksomhed der fokuserer på udviklingen af og tidlig fremstilling af nye praeparater til behandling af inflammatoriske sygdomme. Vores udviklingsteam bygger på hidtil uset indsigt i bioactive lipid pathways og komplekse signaleringsprocesser der kontrollerer tilstande indbefatte atsma, kronisk bronkitis, kardiovaskulaere og fibrose sygdomme. Amira har et samarbejde med GlaxoSmithKline med udviklingen af FLAP (5-lipoxygenase activating protein) inhibitorer i respiratoriske og kardiovaskulaere sygdomme.

Amira forener kompromisløsheden der er kendetegnene for en stor farmaceutisk virksomhed med opfindsomheden og energien der kendetegner en mindre virksomhed og skaber derved et miljø der fordrer effektiv udvikling af nye kemiske forbindelser og effektive prae-kliniske og kliniske programbeslutninger. Virksomhedens videnskabelige grundlaeggere har arbejdet sammen med succes i mere end et årti og var afgørende for udviklingen af adskillige inflammatoriske praeparater inklusive Singulair(R). Vore praeparatudviklere hos Amira er nu i gang med at gøre deres indflydelse gaeldende ved at skabe eftertragtede kemiske forbindelser til fremtiden. Hvis De ønsker at få mere at vide, så besøg venligst www.amirapharm.com

KILDE Amira Pharmaceuticals, Inc.