Amira Pharmaceuticals meddeler om inledende, positive fase 1 kliniske data for AM211, en ny produktkandidat til behandlings af luftvejssygdomme

01 Jul, 2009, 16:21 BST fra Amira Pharmaceuticals, Inc.

SAN DIEGO, July 1 /PRNewswire/ --

- Resultater påviser positive beviser på mekanisme

Amira Pharmaceuticals, Inc. oplyste i dag om positive resultater fra en fase 1 klinisk undersøgelse af AM211 - virksomhedens orale, selektive antagonist for DP2- (også kaldet CRTH2-) receptoren.

De foreløbe resultater viser, at en vedvarende farmakodynamisk (PD) virkning kan opnås med en enkelt dosis AM211. Den farmakodynamiske profil indikerer sikkerheds multiple sammenlignet med eksponering observeret i sikkerhedsarter. Mens der ikke er nogen DP2 selektiv antagonist godkendt til behandlingsmaessig brug, er der en staerk, videnskabelig grund for dette mål til at blive en ny behandling for astma, kronisk obstruktiv lungesygdom (COPD) samt for rhinitis allergica.

"De AM211 kliniske PD-data bekraefter, hvad vi tidligere har set i praekliniske modeller," udtaler Isabelle DeArmond, M.D., vicepraedsident, Klinisk Udvikling. "Mens der stadig tilbagestår meget klinisk arbejde med dette program, er vi meget spaendte, idet vi tror på, at DP2 antagonisten vil blive en ny, behandlingsmåde for forskellige luftvejssygdomme."

Administrerende direktør hos Amira, Bob Baltera, tilføjer: "Endnu engang har Amira-teamet vist dets evne til hurtigt, effektivt og nøjagtigt at omsaette videnskabelige arbejder til meningsfyldte, behandlingsmaessige kandidater. At vi nu - kun 25 måneder efter, at vi i vores laboratorier indledte vores indsats på dette område - ligger inde med kliniske data, er en god grund til at vaere stolt over hele Amira-teamet."

Om Amira

Amira blev grundlagt i 2005 og har hovedkvarter i San Diego. Amira Pharmaceuticals er en lille molekylefarmaceutisk virksomhed, der fokuserer på opdagelse og tidlig udvikling af ny medicin til behandling af betaendelsessygdomme. Vores forskningshold opbygger en hidtil uset indsigt i bioaktive, lipide veje og komplekse signalleringsprocesser til kontrol af mange sygdomme, herunder astma kronisk obstruktiv lungesygdom samt af respiratoriske og cardiovaskulaere sygdomme.

Amira har et strategisk partnerskab med GlaxoSmithKline med henblik på udvikling af FLAP (5-lipoxygenase aktiverende protein) inhibitorer i forbindelse med respiratoriske og cardiovaskulaere sygdomme. Amira kombinerer den store, farmaceutiske virksomheds stivhed med den lille virksomheds kreativitet og energi og skaber på denne måde et miljø for effektive praekliniske og kliniske programbeslutninger. Virksomhedens videnskabelige grundlaeggere har med stor succes arbejdet sammen i over ti år og var afgørende med hensyn til opdagelsen af medicin til bekaempelse af betaendelse, herunder Singulair(R). Amira's medicinjaegere bruger nu deres succeshistorie til skabelsen af højvaerdiforbindelser for fremtiden. For yderligere oplysninger, gå til: www.amirapharm.com.

Mediekontakt
    Ian Stone
    Russo Partners
    Tel: +1-619-528-2220
    ian.stone@russopartnersllc.com

KILDE Amira Pharmaceuticals, Inc.