Amira Pharmaceuticals når to udviklingsmilepaele i forbindelse med FLAP inhibitorprogrammet

19 Jul, 2010, 21:05 BST fra Amira Pharmaceuticals, Inc.

SAN DIEGO, July 19, 2010 /PRNewswire/ --

"Amira Pharmaceuticals, Inc. bekendtgjorde i dag at dens FLAP (5-lipoxygenase aktiverende protein) program med samarbejdspartneren GlaxoSmithKline har nået to kliniske udviklingsmilepaele."

Disse milepaele er relaterede til den succesfulde fremgang med fase 2 programmet der udforsker brugen af FLAP inhibitoren Amira har opdaget på patienter der lider af astma.

"Disse milepaele viser hvor succesrig vores samarbejde er med GSK og ligeledes at der er behov for nye terapier til astmapatienter." udtalte Chief Business Officer Hari Kumar. "Disse betalingsmilepaele saetter Amira i stand til, at kunne fortsaette med finansieringen af vores meget udbytterige forsknings- og udviklingsmuligheder et godt stykke ind i fremtiden."

Om FLAP inhibitorer

FLAP (5-lipoxygenase aktiverende protein) er den vaesentligste bestanddel i leukotrine kanaler, hvilket er en kompleks signaleringsproces der udøver kontrol over biologiske processer såsom inflammation og immunitet. Overdreven produktion af leukotriner forvaerrer inflammatoriske sygdomme eksempelvis astma derudover er FLAP-genet også blevet forbundet med en betydelig stigning i risikoen for myokardieinfakt og slagtilfaelde. AM103 og AM803, der er Amiras FLAP inhibitorer som GSK har tilladelsen til at producere, binder til FLAP og haemmer dermed syntesen af leukotriner der forårsager inflammation.

Om Amira

Amira Pharmaceuticals blev etableret i 2005 og har hovedkvarter i San Diego i Californien. Den er en mindre molekylaer farmaceutisk virksomhed der fokuserer på udviklingen af nye medikamenter til behandling af inflammatoriske sygdomme. Vores forskerhold anvender en indsigt uden fortilfaelde i bioaktive lipoidbaner og komplekse signalprocesser der kontrollerer mange tilstande inklusive astma, kronisk bronkitis samt hjerte-kar- og fibrosesygdomme. Amira har indgået et partnerskab med GlaxoSmithKline til udvikling af FLAP (5-lipoxygenase aktiv protein) inhibitorer til respiratoriske og hjerte-kar-sygdomme. Amira kombinerer kompromisløsheden der kendetegner en stor farmaceutisk virksomhed med opfindsomheden og energien der er typisk for en mindre virksomhed og skaber dermed et miljø der fremmer effektiv udvikling af nye forbindelser og effektive praekliniske og kliniske programbeslutninger. Dens videnskabelige grundlaeggere har arbejdet sammen med succes i mere end et årti og de var af afgørende betydning for opdagelsen af en lang raekke betaendelsespraeparater inklusiv Singulair(R). Medicin udviklerne hos Amira er nu i gang med at bruge deres succeshistorie til at skabe forbindelser af høj vaerdi til brug i fremtiden. Hvis De gerne vil vide mere er De velkommen til at besøge http://www.amirapharm.com.

KILDE Amira Pharmaceuticals, Inc.