Back App hjælper mod rygsmerter - og forebygger at kontoransatte udvikler "sedentarisme"

11 Dec, 2013, 07:00 GMT fra Back App AS

AULI, Norge, December 11, 2013 /PRNewswire/ --

Sedentarisme, den nye folkesygdom

Rygsmerter er en moderne epidemi, hvor over 80 % af befolkningen oplever rygsmerter i løbet af deres levetid. De tiltagende mange PC arbejdspladser udvikler en generation, der sidder stille, bøjet og dybt koncentreret over computeren. Den aktive kontorstol Back App er mere relevant end nogensinde i bestræbelserne på at bekæmpe "sedentarisme" og rygsmerter.

For at se vores Multimedia News Release, venligst besøg:

"Sedentarisme" dækker over "stillesiddende adfærd". En adfærd hvor man i løbet af de vågne timer primært er inaktiv og primært siddende. Det er dokumenteret at være overordentligt skadeligt for helbredet (overvægt, forhøjet kolesterol, diabetes, hjerte- karsygdomme, muskel- og ledproblemer).

Ordinære kontorstole er dømt ude

Back App-stolen gør op med gængse opfattelser af, hvordan ergonomiske kontorstole skal være udformet og dømmer lændestøtte, nakkestøtte og armlæn ude. Back App er opbygget som et træningsapparat og vender dermed op og ned på ergonomien.

Man skal ikke støttes, hvile og slappe af. Der er som bekendt aldrig nogen, der er blevet stærkere af at slappe af. Man skal derimod træne og være aktiv, en lille smule hele tiden, mens man sidder, og derved vender Back App den nedadgående kurve, med tiltagende rygsmerter og dårligt helbred.

Stolen overtager brugeren

Det patenterede understel på stolen er designet til at holde brugeren i en behagelig, konstant bevægelse. Det er indrettet efter et simpelt balanceprincip, så stolen "overtager brugeren". Forstået på den måde, at det er stolen der sørger for, at brugeren bevæger sig, det er ikke brugeren, der skal gøre noget aktivt. Hér er nøglen til at det virker. Fordi, hvis stolen er indrettet, så det er brugeren der skal gøre den aktiv, sker det netop ikke, fordi man er dybt koncentreret om det, der er på skærmen.

Ved den mere eller mindre konstante bevægelse øges energiforbruget, og man opnår et forhøjet N.E.A.T (non-exercise activity thermogenesis) som er betegnelse for den energi, man forbruger - ikke når man sover, og ikke når man dyrker sport - men når man bare sådan bevæger sig lidt i dagligdagen, til stor gavn for helbredet.

Videnskabelig dokumenteret

Sædet er designet så en meget mere åben hoftevinkel end på en standard stol er mulig. Siddevinklen på ca. 125 grader i stedet for det normale 90 gr gør en afgørende forskel i forhold til ordinære kontorstole. Det gør, at det er meget lettere at sidde i en sund opret stilling. Kombinationen af det bevægelige understel og sædet der retter brugeren op, gør stolen helt unik i forhold til andre ordinære stole. Denne effekt er videnskabelig dokumenteret på Limerick University, Irland.

Virkningerne af at sidde på Back App er dokumenteret og offentliggjort i videnskabelige
undersøgelser. Konklusionen er, at Back App :

• hjælper med til at sidde med en sundere holdning
  • reducerer anstrengelserne ved og sidde oprejst
  • hjælper med til at sidde med en sundere holdning
  • øger bevægelsesmængden når man sidder - træning
  • udfordrer balancen på en let og kontrolleret måde - træning
  • reducerer rygsmerterne, man kan få af at sidde

Opfundet af nød

Norske Freddy Johnsen opfandt oprindelig Back App til sig selv. Han led af rygsmerter i årevis, og gennemgik flere rygoperationer. Efter den anden rygoperation fik han ideen til Back App stolen i 2003. Nu sidder mere end 40.000 mennesker og nyder de gode effekter stolen giver.
Freddy Johnsen siger: "Den træning som jeg får ved at sidde på Back App stolen har ændret mit liv. Back App er en del af den daglige træning jeg udfører for at beholde styrke og smidighed i min ryg. Jeg er rask igen og sidde på kontoret uden problemer".

Prøv en Back App gratis
Flere og flere mennesker prøver forskellige kontorstole, før de køber dem. Vi giver folk mulighed for at prøve en Back App stol gratis i en uge for at vise, hvad den kan.

Læs mere om hvad andre siger om Back App her: http://backapp.eu/da/brugererfaringer/

Se video om Back App her: http://youtu.be/ZI6kBj3TI3s

Sendentarisme: http://ugeskriftet.dk/videnskab/sedentarisme-en-ny-udfordring-folkesundheden.

NEAT: Reference: Levine JA, Lanningham-Foster LM, McCrady SK, Krizan AC, Olson LR, Kane PH, et al. Interindividual variation in posture allocation: possible role in human obesity. Science 2005 Jan 28;307(5709):584-6.

1 Manual Therapy ( bind 17 , Issue 6 ) Sider 566-571
"Kan vi reducere anstrengelserne, når man skal opretholde en neutral siddestilling? En pilotundersøgelse" . Kieran O'Sullivan, Raymond McCarthy, Alison Hvid, Leonard O'Sullivan & Dank Wim Aerts 2012.

Ergonomi ( bind 55 , Issue 12) siderne 1586-1595
"Lændeholding og muskel aktivering under en tasteopgave, når man sidder på en dynamisk ergonomisk stol. " Kieran O'Sullivan, Raymond McCarthy, Alison Hvid, Leonard O'Sullivan & Dank Wim Aerts 2012.

Kontakt:

Freddy Johnsen - Back App AS - Phone +4797756505 - Mail: freddy@backapp.eu - www.backapp.eu

Video: http://www.multivu.com/players/English/51361-back-app-guarantee-improved-back-pain

KILDE Back App AS