Belgisk føderalt holdingselskab investerer i ESA's Open Sky Technologies Fund

24 Sep, 2010, 00:38 BST fra European Space Agency

NOORDWIJK, Nederlandene, September 23, 2010 /PRNewswire/ -- Bevaegelse på venturekapitalmarkedet: Det belgiske føderale holdingselskab har investeret et betragteligt beløb i 100 millioner euro fonden, OSTF - Open Sky Technologies Fund. OSTF blev stiftet i marts af den europaeiske rumfartsorganisation ESA gennem dets teknologioverførselsprogram (TTP) og er den første og eneste af sin slags. Den har til formål at opfostre højpotentielle opstartere, som gør brug af programmer og teknologi, som oprindeligt er udviklet til rummet, og udnytter dem erhvervsmaessigt i brancher med høj vaekst her på jorden.

Denne fond til investering i tidlige stadier, sidder i en perfekt position med adgang til en af jordens største og bedste innovationspuljer - rumteknologi og -programmer. Gennem dens enestående forbindelse til ESA, sidder OSTF forrest med henblik på at finde de bedste virksomheder til opstart og finansiering af vaekst. ESA er førende med hensyn til aftaler i kraft af dens flåde af europaeiske ESA forretnings-inkubationscentre og dens store bredde inden for international teknologioverførsel og netvaerksaktiviteter, såsom det kommende ESA Investment Forum, som finder sted den 5. oktober i Milano.

Dr. Bernd Geiger, OSTF fondsdirektør i Triangle, er overbevist om, at programmer udviklet til rummet, såsom lokationsbaserede tjenester (LBS) er blandt dette årtis varmeste emner.

"Programmer udviklet til rummet, som LBS, er et voksende marked for investorer.

At få information om din placering er som at tilføje en ekstra dimension til alt hvad der vedrører informationsteknologi - det er noget, du kun kan opnå ved hjaelp af rumteknologi", siger Geiger. OSTF har allerede foretaget sine to første investeringer i LBS-selskaber og er i øjeblikket i gang med at undersøge en raekke lovende muligheder.

"Belgien er allerede en staerk støtte og hjaelper opstartere ved at vaere vaert for adskillige rumrelaterede inkubatorer. OSTF var derfor ivrig efter at tiltraekke det føderale holdingselskab som investor. De forstod, at OSTF tilbyder en enestående mulighed for komme ind på et voksende marked", understreger Frank Salzgeber, chefen for ESA's kontor for teknologioverførselsprogrammet. "Vi er overbeviste om, at mange andre investorer vil følge efter".

OSTF-administratoren Triangle er en af Europas mest anerkendte venturekapitaler og er en aegte investor i teknologi på tidlige stadier med fokus på forskningsmaessige spin-offs. En af Triangles grundlaeggere, Uli W. Fricke, er for tiden formand for European Private Equity and Venture Capital Association (EVCA), som repraesenterer 1,243 medlemmer fra hele Europa med en samlet pulje på 335 milliarder euro. Uli Fricke blev for nyligt naevnt som Europas mest indflydelsesrige person inden for venture- og privatkapital.

KILDE European Space Agency