Blåhvalen VITUS patruljerer de virtuelle Oceaner for at stoppe kommerciel hvalfangst

25 Apr, 2007, 11:16 BST fra Whale and Dolphin Conservation Society

KØBENHAVN, April 25 /PRNewswire/ --

- Verdens største web-bannerer lanceret for at støtte WDCS og Dyrenes Venner i kampen mod genåbning af kommerciel hvalfangst.

Whale and Dolphin Conservation Society (WDCS) og Dyrenes Venner giver nu alle en mulighed for at opleve en blåhval i naturlig størrelse på deres computerskaerm. Samtidig lanceres en kampagne for at få den danske regering til at tilbagetraekke deres støtte af kommerciel hvalfangst. Blåhvalen har fået navnet VITUS, som på latin betyder "livgivende".

WDCS har lanceret det interaktive web-banner, der giver alle mulighed for at opleve det største pattedyr, som nogensinde har levet på vor jord. Banneret, der viser blåhvalen VITUS, er del af kampagnen "Stop Kommerciel Hvalfangst". Kampagnen saetter fokus på den voksende trussel mod de store hvaler, som udgøres af en stadig mere agressiv hvalfangstindustri og dens dyrevaernsmaessigt problematiske metoder.

VITUS kan ses på www.STOPKOMMERCIELHVALFANGST.COM. Dobbelt klik på blåhvalens øje og se hvor gigantisk blåhvalen i virkeligheden er.

"VITUS giver mulighed for en fantastisk oplevelse af dette gigantiske dyr, som en blåhval er. Den giver tillige en påmindelse om den reelle fare for kommerciel udnyttelse, som de store hvaler udsaettes for, hvis de hvalfangstvenlige lande har held til at bringe stoppet for kommerciel hvalfangst til ophør" siger Nicolas Entrup, der er talsmand for WDCS. "VITUS viser, hvor unikke de store hvaler er, og hvor vigtigt det er, at vi gør alt hvad vi kan for at bevare dem for eftertiden"

"Vi ved at flertallet af danskere er imod genoptagelsen af kommerciel hvalfangst. Alligevel støttes den i øjeblikket af den danske regering. Vi håber meget, at VITUS kan vaere med til at saette dette til debat. Den 28 til 31 maj mødes Hvalfangstkommission i Alaska i USA. Der er derfor kun lidt mere end 30 dage til at få regeringen til at aendre holdning inden det naeste møde" siger biolog Birgith Sloth, konsulent for Dyrenes Venner og WDCS.

WDCS og Dyrenes Venner opfordrer nu den danske befolkning og folk fra hele verden til at støtte kampagnen imod kommerciel hvalfangst, ved at placere blåhval banneret på deres websider, og til at foreslå at forretningsforbindelser og venner gør det samme.

Banneret er skabt af det tyske firma "Jung von Matt" i Hamburg under anvendelse af "Soulpix 3D animation".

I det 20. århundrede, førte hvalfangsten til at mange arter af hvaler var taet på at blive udryddet. Alene i Antarktis blev der mellem 1904 og 1978 fanget 1.4 millioner hvaler. Dette antal inkluderer 350.000 blåhvaler. Bestandene vokser kun ganske langsomt og derfor er blåhvalen på den internationale rødliste over udryddelsestruede arter. Mange andre bestande af hvaler er på lignende måde naesten udryddet på grund af den kommercielle hvalfangst.

"Vi håber at vor blåhval i naturlig størrelse på nettet bliver ambassador for havenes store hvaler. Alle kan hjaelpe, placér banneret på skaermen og spred budskabet om at verdens store hvaler har brug for at vi beskytter dem nu!" siger Niki Entrup.

Et skaermbillede af VITUS er vedhaeftet.

VITUS kan bestilles gratis fra WDCS og findes som Flash-film i forskellige størrelser (120 x 600, 150 x 600, 474 x 107, 450 x 70, 600 x 110).

Kontakt Roman Richter: eller Email: roman.richter@wdcs.org

Vi sender gerne et screen shot som viser Vitus/hvalbanneret ved anmodning.

Roman.richter@wdcs.org

www.STOPKOMMERCIELHVALFANGST.COM

For yderligere information kontakt:

Kampagne koordinator:
    Tanja Jørgensen,