CARDIOHELP System: Den baerbare livredder

28 Jul, 2010, 08:15 BST fra MAQUET Cardiopulmonary AG

HIRRLINGEN, Tyskland, July 28, 2010 /PRNewswire/ --

- Krydsreference: Billede kan hentes via epa european pressphoto agency og kan frit downloades på: http://www.presseportal.de/pm/81043?keygroup=bild

Hvert år dør 17,5 mio. mennesker af hjertekarsygdomme verden over. Hurtig adgang til mekanisk understøttelse af kredsløbet kan dog redde liv.

Den tyske producent af medicinsk teknologi, MAQUET Cardiopulmonary AG, har udviklet verdens mest kompakte letvaegtsapparat til understøttelse af hjerte-lunge-funktionen, som er beregnet til mobil anvendelse. Det baerbare CARDIOHELP System erstatter og kontrollerer patientens kredsløbs- og lungefunktion og sikrer iltforsyningen samt reduktion af CO2.

Systemet har opnået CE-maerkning. Undersøgelser af systemet på 18 hospitaler i 9 lande har bekraeftet dets fordele. Før lanceringen er omkring 25 patienter blevet hjulpet ved hjaelp af apparatet. Fra slutningen af juli 2010 vil CARDIOHELP System vaere tilgaengeligt på verdensmarkedet.

Mange patienter med hjerte- og lungesygdomme oplever kardiogent chok, fordi de vitale organer ikke får tilstraekkeligt med ilt. CARDIOHELP Systemet giver livreddende hjaelp, som ind til nu, kun har kunnet leveres ved hjaelp af 250 kg tunge hjerte-lunge-maskiner.

Dette system er på størrelse med et stykke håndbagage og vejer kun ca. 10 kg i sig selv. Ved transport på og mellem hospitaler kan det derfor baeres af en enkelt person. Systemet er det første livreddende system til mobil anvendelse og er blevet godkendt til både land- og lufttransport.

CARDIOHELP Systemet kan hurtigt opsaettes til brug på patienter med behov for understøttelse af hjerte- og/eller lungefunktionen ved hjerteoperationer, kardiologi, intensiv behandling eller i nødsituationer. Systemet er mere omkostningseffektivt end traditionelle behandlingsmetoder og giver mulighed for nye behandlingsformer med mekanisk understøttelse af kredsløbet samt nye muligheder for beskyttende ventilering.

Da blodmaengden uden for kroppen reduceres til et minimum, belastes patienten mindre.

Produkttekst http://www.presseportal.de/go2/Product_text

Tekst om understøttelse af hjerte-lunge-funktionen http://www.presseportal.de/go2/Cardiopulmonary_support_text

Kardiologitekst http://www.presseportal.de/go2/Cardiology_text

Pressekontakt: