D.E Master Blenders 1753 og Mondelēz International modtager betinget godkendelse til skabelsen af verdens førende kaffevirksomhed

05 Maj, 2015, 17:18 BST fra D.E Master Blenders 1753 B.V. (DEMB) & Mondelez International, Inc.

AMSTERDAM og DEERFIELD, Illinois, May 5, 2015 /PRNewswire/ --

D.E Master Blenders 1753 B.V. (DEMB) og Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) annoncerede i dag, at de har modtaget betinget godkendelse fra Europakommissionen om at sammenlægge deres respektive kaffevirksomheder og skabe verdens førende virksomhed, der udelukkende fokuserer på kaffe - JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE).

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20150430/740825-a )

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20150430/740825-b )

Europakommissionens godkendelse følger efter JDE's tilsagn om at frasælge mærket Carte Noire i hele EØS, mærket Merrild i Danmark og de baltiske lande og licensering af mærket Senseo til en tredjepart i Østrig.

Verdens førende virksomhed, der udelukkende fokuserer på kaffe

JDE bliver verdens førende virksomhed, der udelukkende fokuserer på kaffe med:

• en årlig indtjening på mere end €5 milliarder
  • en position som nr. 1 eller 2 i mere end 18 lande i Europa, Latinamerika og Australien
  • en international medarbejderstab på mere end 12.000 ansatte
  • en portefølje bestående af de bedst kendte kaffemærker i hele verden
    • stærke mærker omfattende: Jacobs, Tassimo, Moccona, Senseo og L'Or
    • førende lokale mærker omfattende: Douwe Egberts, Kenco, Pilao og Gevalia.

"Vi er glade for, at Kommissionen har givet betinget godkendelse af skabelsen af JACOBS DOUWE EGBERTS, og vi er begejstrede over at skabe verdens førende virksomhed, der udelukkende fokuserer på kaffe. Via vores ikoniske mærker, righoldige historie og førende teknologier har vi til hensigt at give kaffedrikkere det, de fortjener: et større udvalg og adgang til nogen af de bedste kaffemærker i verden," sagde Pierre Laubies, CEO for JACOBS DOUWE EGBERTS.

"Sammenlægningen af vores kaffevirksomhed med D.E Master Blenders 1753 skaber en ny leder på verdensmarkedet inden for kategorien kaffe med en fantastisk portefølje af teknologiske platforme og globale og lokale mærker," sagde Irene Rosenfeld, Chairman og CEO for Mondelēz International. "Partnerskabet giver os mulighed for at fortsætte med at deltage i væksten inden for kategorien kaffe og giver os også mulighed for at fokusere vores ressourcer på kernekategorier inden for snacks i form af chokolade, kiks, tyggegummi og slik."

Betinget godkendelse

Den 7. maj 2014 bekendtgjorde Mondelēz International og D.E Master Blenders 1753 deres hensigt om at sammenlægge deres respektive kaffevirksomheder for at skabe verdens førende virksomhed, der udelukkende fokuserer på kaffe. I oktober 2014 blev Europakommissionen formelt underrettet om den foreslåede handel. I dag godkendte Europakommissionen sammenlægningen af de respektive kaffevirksomheder på de betingelser, der er anført på deres hjemmeside.

Nyt ledelsesteam

Ledelsesteamet i JACOBS DOUWE EGBERTS vil bestå af ledende medarbejdere fra både D.E Master Blenders 1753 og Mondelēz International:

Pierre Laubies, Chief Executive Officer

Fabien Simon, Chief Financial Officer                  Roland Weening, President Europe II og ANZ       Jan van Bon, President Europe I og Brasilien             Taras Lukachuk, President EEMEA               Peter Mueller, President Professional               Luc Volatier, Global Vice President Operations

David Smith, Global Vice President R&D Fiona Hughes, Global Vice President Marketing Bernd Dreymuller, General Counsel Chet Kuchinad, Global Vice President HR

Handlens gennemførelse

Handlen forventes gennemført i løbet af 2015 afhængig af resterende betingelser for gennemførelsen, og på det tidspunkt vil Mondelēz International modtage et kontantbeløb på ca. € 4 milliarder og en aktieandel på 49 % i JACOBS DOUWE EGBERTS. Acorn Holdings B.V. (AHBV), ejer af D.E Master Blenders 1753, vil være hovedaktionær i JDE, og vil råde over størstedelen af bestyrelsesposter, hvor bestyrelsesformanden vil være den indeværende bestyrelsesformand for DEMB, Bart Becht. AHBV ejes af en investorgruppe ledet af JAB Holding Company i fællesskab med BDT Capital, Quadrant Capital Advisors og Société Familiale d'Investissements. Mondelēz International vil have visse minoritetsrettigheder.

Udsagn om fremtiden

Denne pressemeddelelse indeholder en række fremadrettede udsagn. Ord og ordvariationer som "vil," "forventer," "har til hensigt" og lignende udtryk er afgivet i henseende til disse udsagn om fremtiden, herunder, men ikke begrænset til, udsagn om: parternes indgåelse i handlen, tidsrammen for afslutning af handlen og de økonomiske og vækstmæssige udsigter for den nye virksomhed, kontantbeløb og ejerskabsinteresser, der modtages i forbindelse med handlen, skabelse af værdi for aktionærer, vækst inden for kategorien kaffe og fordelene ved handlen set fra Mondelēz Internationals synspunkt. Disse fremadrettede udsagn er betinget af en række risici og usikkerheder, og mange af dem falder uden for Mondelēz Internationals kontrol, og det kan bevirke, at de faktiske resultater, hvad angår Mondelēz International, kan afvige væsentligt fra disse fremadrettede udsagn. Disse faktorer omfatter, men er ikke begrænset til, de risici, som parterne ikke kan opfylde, hvad angår positiv opfyldelse af handlen inden for den forventede tidsramme, og at handlen ikke vil resultere i de forventede fordele. Se endvidere Mondelēz Internationals risikofaktorer, da de kan blive ændret fra tid til anden som angivet i Mondelēz Internationals indberetninger til SEC, inkl. den sidst afleverede årsrapport på formular 10-K. Mondelēz International fralægger sig og påtager sig ingen forpligtielse til at opdatere eller revidere evt. udsagn om fremtiden tilkendegivet i denne pressemeddelelse, bortset fra det, der måtte være påkrævet i henhold til gældende lovgivning eller forordninger.

Om D.E Master Blenders 1753

D. E Master Blenders 1753 er en førende virksomhed, der udelukkende fokuserer på kaffe og te, og som tilbyder et stort udvalg af nyskabende kvalitetsprodukter via kendte varemærker som for eksempel Douwe Egberts, Senseo, L'OR, Pilão, Merrild, Moccona, Pickwick og Tea Forte på både detailmarkedet og "out-of-home"-markedet. Virksomheden indtager flere førende markedspositioner i Europa, Brasilien, Australien og Thailand, og dens produkter sælges i over 45 lande. D.E Master Blenders 1753 har cirka 7.500 ansatte på verdensplan. Ønsker du yderligere oplysninger, kan du besøge http://www.demasterblenders1753.com.

About Mondelēz International

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) er et globalt kraftcenter inden for snacks med en omsætning i 2013 på $35 milliarder. Mondelēz International leverer fristende glæder til over 165 lande og er en verdensleder inden for chokolade, kiks, tyggegummi, slik, kaffe og pulverdrikke. De har milliardvaremærker som for eksempel Cadbury, Cadbury Dairy Milk og chokoladen Milka, Jacobs kaffe, kiksene Oreo, LU og Nabisco, pulverdrikkene Tang og tyggegummimærket Trident. Mondelēz International er stolt af at være medlem af Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 og Dow Jones Sustainability Index.

Besøg http://www.mondelezinternational.com og http://www.facebook.com/mondelezinternational.

Kontakt:

For Mondelēz International Media Michael Mitchell +1-847-943-5678 news@mdlz.com

Investorer Dexter Congbalay +1-847-943-5454 ir@mdlz.com

For D.E MASTER BLENDERS 1753 Europa Charles Armitstead eller Rosie Oddy (Pendomer) +44-203-603-5220 enquiries@pendomer.com

U.S. Tom Johnson +1-212-371-5999 tbj@abmac.com

KILDE D.E Master Blenders 1753 B.V. (DEMB) & Mondelez International, Inc.