Dr. Dennis Fenton og Dr. Steve Kaldor er nye medlemmer af Amira's bestyrelse

31 Mar, 2008, 16:00 BST fra Amira Pharmaceuticals, Inc.

SAN DIEGO, March 31 /PRNewswire/ --

Amira Pharmaceuticals er en lille molekylær farmaceutisk virksomhed som fokuserer på at finde og udvikle sammensætninger til at behandle betændelsessygdomme, de har i dag bekendtgjort udnævnelsen af to nye medlemmer af deres bestyrelse: Dennis M. Fenton, Ph.D. og Stephen W. Kaldor, Ph.D.

Dr. Fenton har 30 års farmaceutisk og bioteknologisk erfaring, heriblandt over to årtier hos Amgen hvor han spillede en afgørende rolle i udviklingen af virksomheden til en global, fuldintegreret, multibillion dollar oranisation. Fenton's brede erfaring omfatter overordnet lederskab stillinger indenfor fremstilling, procesudvikling, salg og markedsføring, drift og kvalitetskontrol. Hans seneste stilling hos Amgen var som vicepræsident i driften.

Fenton har en bachelorgrad i biologi fra Manhattan College og en Ph.D. i mikrobiologi fra Rutgers University.

"Dennis er en bioteknologisk pioner," sagde administrerende direktør, Bob Baltera. "Hans erfaring og indsigt fra hans tid hos Amgen vil være meget værdifulde for Amira når vi planlægger vores fremtid. Udover Dennis er vi også meget glade for at Steve Kaldor vil blive medlem af vores bestyrelse. Steve's erfaring med succesfuld opstart af nye virksomheder vil yderligere udvide vores pool af erfaring og viden og jeg er overbevist om at han vil virke som en fortrinlig partner for os."

Dr. Kaldor er p.t. formand og administrerende direktør i Ambrx, en privat bioteknologisk virksomhed som fokuserer på udviklingen af fremtidig generation, proteinbaseret medicin. Før Kaldor var hos Ambrx, virkede han som formand og chief scientific officer, direktør med ansvar for teknologi, forskning og udvikling i Syrrx, en strukturbaseret virksomhed indenfor udviklingen af ny medicin som han ledede igennem en US$270 million overtagelse af Takeda i 2005. Han tilbragte derudover mere end 12 år i forskellige forskning og udviklingsstillinger hos Eli Lilly og han er medstifter af Viracept (R), en patenteret AIDS medicin.

Kaldor har en bachelorgrad i kemi fra Columbia University og en Ph.D. i organisk kemi fra Harvard University.

Om Amira

Etableret i 2005 og med hovedkontor i San Diego, Amira Pharmaceuticals er en lille molekylær farmaceutisk virksomhed som fokuserer på at finde og tidligt udvikle sammensætninger til at behandle betændelsessygdomme.

Virksomheden kombinerer kompromisløsheden som kendetegner en stor farmaceutisk virksomhed med opfindsomheden og energien som er kendetegnene for en lille virksomhed og skaber dermed et miljø som fordrer formålstjenlige og effektive prækliniske og kliniske programbeslutninger. Dens videnskabelige stiftere har arbejdet effektivt sammen i mere end et årti og var udslagsgivende i opdagelsen af adskillige betændelsesmediciner, bl.a Singulair(R). Medicin forskerne hos Amira anvender nu deres indflydelse aktivt til at skabe sammensætninger af høj værdi til fremtiden.

I februar 2008 indgik Almira Pharmaceuticals og GlaxoSmithKline en global aftale for Amira's FLAP forbudsprogram. Aftalen følger den positive fase 1 data fra det hidtil ukendte product AM103 til oral behandling af åndedrætssygdom.

Amira har indsamlet US$40 millioner dollar fra investorer heriblandt Novo A/S (København, Danmark), Avalon Ventures (San Diego, Californien), Prospect Ventures (Palo Alto, Californien) og Versant Ventures (Menlo Park, Californien). For yderligere information, besøg venligst http://www.amirapharm.com.

Web site: http://www.amirapharm.com

KILDE Amira Pharmaceuticals, Inc.