Flertallet af europæere "er bekymrede over farlige lightere"

15 Mar, 2011, 08:36 GMT fra BIC Group

CLICHY, France, March 15, 2011 /PRNewswire/ -- BIC, verdens førende producent af kontorartikler, lightere og barberskrabere, og den uafhængige analysevirksomhed APCO Insight offentliggjorde i dag en ny opinionsundersøgelse, som viser, at næsten 87 pct. af europæere er bekymrede over information om, at lommelightere, som kan dræbe og lemlæste, forhandles åbent over hele Europa.

For at se vores Multimedia News Release, venligst besøg: http://multivu.prnewswire.com/mnr/prne/bic/48884/

Ifølge tal fra Europa-Kommissionen mister 40 mennesker livet, og 1.900 såres hvert år i Europa på grund af ulykker med lightere, mange af dem børn. Næsten 75 pct. af alle lightermodeller lever imidlertid ikke op til de krævede sikkerhedsstandarder trods det, at man har vedtaget hastelove i Europa for at sætte en stopper for truslen. Størstedelen af disse er importerede lightermodeller.

Situationen varierer fra land til land, og nogle myndigheder er effektive med hensyn til at håndhæve de europæiske sikkerhedskrav. Næsten halvdelen af forbrugere var "meget bekymrede" over, at lommelightere, som er blevet forbudt i andre lande, hvoraf nogle har medført personskader eller dødsfald, kunne købes i deres land, og 64 pct. var helt enige i, at lightere, der sælges i EU, skal leve op til sikkerhedsmæssige krav.

Stephen Russell, generalsekretær for ANEC, organisationen for forbrugerindflydelse på europæisk standardisering, sagde: "Potentielt farlige lightere falder stadig i hænderne på forbrugere. ANEC opfordrer til, at der skabes en EU-dækkende struktur med henblik på at sikre bedre koordinering af markedsovervågningsaktiviteter mellem samtlige medlemsstater. I mellemtiden beder vi detailhandlere og distributører om at udvise årvågenhed og teste de produkter, de sælger."

Undersøgelsen gav også nogle store overraskelser. Næsten to ud af tre respondenter (63 pct.) troede, at op til 50 pct. af de importerede produkter, der sælges i Europa, undersøges i indførselshavnen. Ifølge myndighederne undersøges mindre end 1 pct. af nonfoodvarer.

Undersøgelsen følger efter Europa-Kommissionens beslutning om at give VWA(myndighed for fødevare- og forbrugersikkerhed) i Holland 10 uger til at redegøre for sin holdning til overvågning af potentielt farlige lightere, der importeres via Rotterdam havn, efter en klage fra BIC.

Francois Clement-Grandcourt, stedfortrædende administrerende direktør for BIC lighterdivision, sagde: "I Nordamerika faldt antallet af skader på børn med 60 pct., da man begyndte at håndhæve loven effektivt. Det betyder, at vi alle har et moralsk ansvar for at fjerne farlige lightere fra vores markeder."

KILDE BIC Group