Frutarom erhverver IFF's Frugtforarbejdningsvirksomheder i Tyskland og Schweiz

18 Aug, 2004, 17:56 BST fra Frutarom Industries Ltd

TEL AVIV, Israel, August 18 /PRNewswire/ --

- Indfører fortsat strategier for hurtig vaekst

En uge efter at det blev offentliggjort, at firmaet for 19. gang i traek kunne praesentere en fjerdedels vaekst og havde forbedret sine resultater, annoncerede Frutarom Industries Ltd. (TASE: FRUT) i dag sin erhvervelse af frugtforarbejdningsvirksomheden International Flavors & Fragrances, Inc. ("IFF") (NYSE: IFF) i Tyskland og Schweiz, som i starten var planlagt til maj måned i år. De erhvervede frugtforabejdningsanlaeg inkluderer en moderne fabrik i Emmerich, Tyskland og én i Reinach, Schweiz, udover det tilhørende inventar og den intellektuelle ophavsret. IFF's frugtforarbejdning i Europa gav indtaegter på 90 millioner US dollars i 2003; forretningen i Tyskland og Schweiz udgør 70% af den europaeiske frugtforarbejdning. IFF er involveret i en konsultationsproces med bedriftsrådet i Frankrig med det formål at erhverve frugtforarbejdningsanlaeg i Frankrig.

Frugtforarbejdningen udvikler og producerer unikke sammensaetninger af frugter og andre naturlige ingredienser, der benyttes som naturlige smagsstoffer i en lang raekke fødevareprodukter så som maelkeprodukter, bagvaerk, m.m.

Summen for erhvervelsen af fabrikkerne i Tyskland og Schweiz løber op på 30 millioner EUR (36,5 millioner US dollars). Visse passiver fratraekkes dette beløb.

Overenskomsten for købet giver også en "completion method" baseret på den erhvervede forretnings resultater i 2005 og 2006, hvilket gør det muligt at saette købsprisen op eller ned med op til 3,5 millioner EUR.

"Dette køb er endnu en betydningsfuld 'milepael' for Frutarom, og det bringer firmaet taettere på dets mål: at opnå en salgsomsaetning på 300 millioner US dollars og at blive en af de ti førende multinationale virksomheder i duft- og smagsstofsindustrien." Sådan udtrykte Formanden og den Administrerende Direktør for Gruppen Frutarom, Ori Yehudai sig. Yehudai sagde også, at "Vi er meget tilfredse med erhvervelsen af IFF's schweiziske og tyske fabrikker til forarbejdning af frugt. Dette køb er en del af Frutarom's strategi indenfor de sidste år, der går ud på hurtig vaekst ved hjaelp af både hurtig organisk vaekst af firmaets hovedaktiviteter og strategiske opkøb. Vi regner med at de nyerhvervede fabrikker vil have en betydelig indflydelse på Frutarom Gruppens salgsomsaetning, såvel som på virksomhedens fortjeneste. Frutarom vil benytte denne erhvervelse til at 'geare' og styrke dets position som en førende, global leverandør til fødevareindustrien ved at tilbyde naturlige, omfattende løsninger til de førende fabrikanter, inkluderet en lang raekke innovative produkter til den funktionelle fødevareindustri. Købet forventes også at styrke Frutarom's aktivitet på markedet indenfor smagsstoffer."

Sammen med købet af Emil Flachsmann AG (det schweiziske firma) sidste år forventes denne erhvervelse at udvide Frutarom Gruppens eksisterende kundekreds samt at inkluderer mange nye kunder blandt de førende multinationale fødevareproducenter, hovedsageligt på det vesteuropaeiske marked. Købet af produktionsanlaeggene til forarbejdning af frugt medfører aktiviteter i lande, hvor Frutarom har vaeret mindre aktiv indtil nu, så som Spanien, Italien og Norge, samt i Nordafrika. Frutarom planlaegger at udvide sine aktiviteter af frugtforarbejdning i Vesteuropa til andre områder så som Nordamerika, Østeuropa og Østasien.

Dette køb forventes at vaere en fordel for Frutarom's menneskelige ressourcer, idet der medfølger omkring 190 erfarne og dygtige medarbejdere på alle niveauer. Den erfarne ledelse af frugtforarbejdning bliver integreret i Frutarom's globale ledelse, og det eksisterende forsknings- og udviklingspersonale, samt salgs- og marketingsmedarbejderne, går ind og bliver en del af Frutarom's globale infrastruktur.

Yehudai understregede at, "Vi mener, at der er en staerk synergi mellem de nye frugtforarbejdningsanlaeg og Frutarom Gruppens eksisterende aktiviteter i virksomhedens to divisioner (Divisionen for Smagsstoffer og Divisionen for Finere Ingredienser), som vil forstå at få det bedste udbytte af denne integration.

IFF's konsultationsproces med det franske bedriftsråd i forbindelse med det Frutarom's potentielle køb af virksomhed i Frankrig startede med underskrivelsen af en officiel erklaering i maj måned i år. Hvis denne del af transaktionen går videre, forudser Frutarom at overføre den franske frugtforarbejdning til fabrikkerne i Tyskland og Schweiz for at reducere udgifter rent markedsmaessigt, samtidig med at firmaet indser den betydelige naturlige synergi mellem aktiviteterne på de tre fabrikker, og den synergi der er mellem den nyerhvervede aktivitet og Frutarom's aktuelle aktivitet. Forskning, udvikling, salg og marketing for det franske marked vil i dette tilfaelde forblive i Frankrig, hvor det er Frutarom's intention at udvide virksomhedens aktiviteter.

I sidste uge annoncerede Frutarom dets rekordresultater for både andet kvartal og første halvår af 2004. Frutarom's salg i det første halvår lå på 88,5 millioner US dollars, hvilket betyder en vaekst på 46,3% i sammenligning med første halvår af 2003.

Driftsfortjenesten blev forøget med 66,0% og nåede de 12,3 millioner US dollars, og nettofortjenesten blev staerkt forøget med 90,6% og nåede derfor 9,3 millioner. Nettomarginen blev også forhøjet og endte med 10,5%.

Firmaets baggrund

Frutarom er en multinational virksomhed med et betydeligt antal produktions- og udviklingscentre fordelt på tre kontinenter, og den markedsfører sine produkter i 85 lande i hele verden. Frutarom's produkter er stilet mod diverse industrier: fødevarer, drikkevarer, duft- og smagsstoffer, farmaceutiske produkter, 'nutraceuticals' (naturlige kosttilskud), funktionelle fødevarer, tilsaetningsstoffer og kosmetik.

Frutarom opererer gennem to Divisioner:

Divisionen for Smagsstoffer, som udvikler, producerer og markedsfører smagsstoffer og krydderier.

Divisionen for Finere Ingredienser, som udvikler, producerer og markedsfører råmaterialer til produktion af duft- og smagsstoffer, samt planteekstrakter og naturlige produkter, hvorunder der også hører medicinalekstrakter.

Frutarom er også aktiv på flere andre innovative områder, der iblandt dets ArtChem-aktiviteter, som udvikler, producerer og markedsfører råmaterialer indenfor peptider ved hjaelp af bio-teknologiske metoder til den farmaceutiske industri.

Frutarom's produkter fremstilles på firmaets fabrikker i USA, England, Schweiz, Israel, Danmark, Kina og Turkiet. Firmaets internationale marketingsorganisation inkluderer afdelinger i Israel, USA, England, Schweiz, Tyskland, Danmark, Frankrig, Hungarn, Rumaenien, Rusland, Ukraine, Kasakhstan, Belarus, Tyrkiet, Brasilien, Mexico, Kina, Japan, Hong Kong og Indien. Frutarom samarbejder også med lokale agenter og leverandører i hele verden, og har omkring 800 ansatte over hele verden. Yderligere oplysninger findes på vores webside: www.frutarom.com

E-mail: oyehudai@frutarom.com

KILDE Frutarom Industries Ltd