GlaxoSmithKline har sammen med Amira Pharmaceuticals nået en milepæl indenfor FLAP-inhibitor programmet

02 Jun, 2008, 16:00 BST fra Amira Pharmaceuticals

SAN DIEGO, June 2 /PRNewswire/ --

- GSK udnytter option for AM803, en FLAP inhibitor, som for nyligt afsluttede fase I undersøgelser

Amira Pharmaceuticals meddelte i dag, at GlaxoSmithKline (GSK) - i henhold til en verdensomspændende eneretsaftale, som de indgik i februar 2008 - udøver deres ret til en yderligere FLAP- forbindelse, AM803. I henhold til den oprindelige aftale har GSK retten til at udvikle, fremstille og erhvervsmæssigt udnytte FLAP- (et 5-Lipoxygenase Aktiverende Protein) inhibitorer til behandling af luftvejs- og hjerte-karsygdomme. Beslutningen om at udvikle AM803 følger den succesfulde afslutning på Amira's fase I undersøgelser, der viste dens muligheder som en FLAP-inhibitor, der kun skal bruges én gang om dagen.

"GSK's udnyttelse af denne option er resultatet af nogle produktive første få måneder, i hvilke Amira nåede en række kortsigtede milepæle. Disse milepæle har ikke kun yderligere styrket vores relationer med GSK, men har også betydet en afgørende økonomisk fordel for Amira", udtaler Hari Kumar, Chief Business Officer hos Amira. "Projektet er begyndt overordentligt godt, og vi er meget tilfredse med GSK's engagement og udviklingsarbejde."

Om FLAP.inhibitorer

FLAP (5-Lipoxygenase Aktiverende Protein) er et vigtigt, tidligt komponent i den leukotriene bane - en kompleks signaleringsproces, som udøver kontrol over biologiske processer såsom inflammation og immunitet. For kraftig produktion af leukotriener forværrer inflamatoriske sygdomme som f.eks. astma. FLAP-genet har også været sat i forbindelse med en signifikant stigning i risikoen for hjerteinfarkt. AM103 og AM803, der indeholder syntesen af leukotriner, som forårsager inflammation, binder sig til FLAP.

Om Amira

Amira Pharmaceuticals blev grundlagt i 2005 og har hovedkontor i San Diego. Virksomheden er en såkaldt "lille molekule" farmaceutisk virksomhed, som fokuserer på opdagelse og tidlig udvikling af forbindelser til behandling af inflammatoriske sygdomme i den eikosanoide bane.

Virksomheden kombinerer den store farmaceutiske virksomheds indsats med den lille virksomheds kreativitet og energi, og skaber på den måde et miljø for effektive, prækliniske og kliniske programbeslutninger. I over ti år har virksomhedens videnskabelige grundlæggere med succes arbejdet sammen og har været centrale i forbindelse med opdagelsen af en række inflammatoriske stoffer, herunder Singulair(R). Amira's stofjægere bruger nu deres succes til skabelsen af værdifulde forbindelser til brug i fremtiden. For yderligere oplysninger, besøg venligst vores websted: http://www.amirapharm.com.

Web site: http://www.amirapharm.com

KILDE Amira Pharmaceuticals