Høreprøver for et godt formål / Gratis høreprøver tilbydes fra 11. til 13. maj 2005 på SightCity Frankfurt

28 Apr, 2005, 11:50 BST fra SightCity Frankfurt

STUTTGART and FRANKFURT, April 28 /PRNewswire/ -- SightCity er den vigtigste årlige tyske messe for hjaelpemidler for blinde og svagtseende. Den åbnes den 11. maj på Sheraton Frankfurt (Airport) for tredje gang.

90 udstillere fra 16 forskellige lande praesenterer produkter og tjenesteydelser for blinde og svagtseende. Hjaelp til mobilitet og forstørrelse, hjaelpemidler til behov i dagligdagen, Arbejdspladstilbehør i hightechudførelse til synsskadede og blinde og meget mere. Selvfølgelig er der også repraesentanter for de anerkendte foreninger og forbund for blinde og svagtseende samt forskellige selvhjaelpsorganisationer.

Allerede fra første år (2003) var messen en stor succes, som blev gentaget i 2004 med naesten dobbelt så mange udstillere og 40 % flere besøgende. I 2005 forventer arrangørerne, med 50 % flere udstillere end sidste år, omkring 25 % flere besøgende.

I 2005 tilbyder man for første gang et bredt rammeprogram, bl.a. gratis høreprøver. Disse praesenteres af Blindenstudienanstalt i Marburg og Deutscher Verein der Blinden und Sehbehinderten in Studium und Beruf e.V.(DVBS). Videnskabsfolk fra Universitetet i Giessen gennemfører i løbet af de tre messedage gratis høreprøver for blinde og svagtseende. Forskerne vil efterprøve spørgsmålet, "Hører blinde og svagtseende virkeligt bedre?" For hver gennemført høreprøve donerer firmaet Metec AG fra Stuttgart et beløb til genopbygning af rehabiliteringscentret for blinde i Kalkudah, Sri Lanka, der blev ødelagt under tsunamikatastrofen sidste år ved juletid.

Grenzenlos gGmbH fra Erfurt praesenterer den europaeiske konkurrence Tactus. På grundlag af denne skal skabes følebøger til blinde og svagtseende børn, med henblik på at øge tilbuddet og udvalget på dette område.

Projektet INCOBS (Informationspulje af edb-hjaelpemidler for blinde og svagtseende) fra Hamburg organiserer paneldiskussioner og interviews over forskellige emner, der ikke kun er interessante for synsskadede.

Messen åbnes om torsdagen, kl. 20.00.

Pressekontakt:
    Hr. Schäfer, +49(0)7-11-66-60-30