Ikke alle betragter sportsrelateret tandtab som en aeresmedalje

22 Maj, 2006, 09:00 BST fra Nobel Biocare

LYNGBY, Denmark, May 22 /PRNewswire/ -- For en ishockeyspiller byder hver eneste kamp på blod, sved og tårer. De heldige vinder endda et nationalt mesterskab eller to, som de fremhaever med stolthed. De fremviser også hullerne efter deres taender som aeresmedaljer for udvist mod og kampånd. Taender, som de har mistet i kampens hede.

Mange aktive udøvere af cykling, ridning, rulleskøjtning eller anden sport betragter imidlertid ikke tabet af en eller flere taender i en ulykke som en aeresmedalje. For dem er det lig med smerter, ubehag og en umiddelbar usikkerhed, som kan føre til manglende selvtillid, hvis der ikke gøres noget.

Der findes en raekke traditionelle løsninger til erstatning af manglende taender - lige fra broer, der faestnes til de tilstødende taender ved hjaelp af metal, til broer der fastgøres permanent til de tilstødende taender med cement eller andet bindemiddel, efter at de er slebet, så de passer til en kunstig krone. Dette løser problemet, men ingen af metoderne har den samme stabilitet og naturlige glans som en aegte tand.

I dag mister millioner af sportsentusiaster over hele verden én eller flere taender, mens de dyrker sport, og mange af dem vaelger implantater til at udfylde hullerne. Med moderne kosmetisk tandlaegearbejde er det nu muligt at erstatte manglende taender, herunder roden og den hvide krone, med et tandimplantat og en krone i ren porcelaen. Denne kombination fungerer som en naturlig tand med tilhørende rod, og giver ofre for sportsrelateret tandtab mulighed for, atter at nyde den mad de plejer, og den aktive livsstil de er vant til.

Nobel Biocare, der er førende inden for moderne kosmetisk tandlaegearbejde, har oprettet en patienthjemmeside (www.nobelsmile.com) med generelle oplysninger om tandimplantater og kroner i ren porcelaen. Hjemmesiden er rettet mod alle, som ønsker den bedst mulige løsning på de problemer, der opstår som følge af manglende taender.

Nobel Biocare Danmark A/S
    Sven W Jensen