ISCC; "EU Ministre omgår internationale regler i forbindelse med iransk politisk gruppe"

20 Mar, 2007, 18:13 GMT fra International Study Committee for Change in Iran

LONDON, March 20 /PRNewswire/ -- "Jeg udtrykte en alvorlig bekymring for Irans fortsatte støtte til disse terrorist organisationer på samme tidspunkt, som de forlangte af mig, da jeg var indenrigsminister, med succes rent faktisk, at vi forbød terrorist organisationen MEK, der arbejdede imod Iran", udtalte Storbrittaniens udenrigsminister Jack Straw, i februar 2006 i et interview med BBC.

Det er ingen hemmelighed i politiske circler i Bruzelles og i resten af Europa, at PMOI - kendt som MKO og MEK - har fungeret som en bargaining chip i EUs forhandlinger med Teheran.

Den sidste lejlighed var 21. oktober 2004, hvor AFP, (Agence France-Presse), udgav "Forberedende tekst til europaeisk udspil om Irans atomprogram." I dette udspil udtalte en artikel som følger: "Vi vil samarbejde i forebyggelsen og undertrykkelsen af terroristhandlinger i overensstemmelse med relevante love og regelsaet. Vi vil fortsaette med at betragte MEK (iransk modstandsgruppe) som en terrorist organisation."

Den 12. december 2006 annulerede European Court of First Instance EUs ministerråds beslutning om, at anbringe gruppen på EUs terrorisme liste og indefryse organisationens vaerdier, med en udtalelse om, at gruppens fundamentale rettigheder var blevet overtrådt. Der blev udsendt en meddelelse om, at rådets beslutning er blevet "slettet fra den juridiske opgørelse og regnes som aldrig at have eksisteret", og rådet blev beordret til at baere egne omkostninger og baere fire femtedele af sagsøgerens omkostninger.

Ministergruppen erklaerede i et brev til gruppen, at man havde "besluttet at give PMOI en liste med grundene til at gruppen var forblevet på EUs liste over personer, grupper, eller organisationer hvis vaerdier er blevet indefrosset, fordi de har vaeret involveret i terrorisme aktiviteter." Den gav ingen bevis, som kunne retfaerdiggøre intentionerne om at inkludere gruppen på denne liste.

Dette er blevet bebrejdet i diplomatiske kredse. Fornyligt blev der indrykket en udtalelse fra 10.000 parlamentarikere i International Herald Tribune, som var en markant reaktion på denne "chokerende" skandale, der blev fulgt op af store protester blandt det iranske samfund i Bruxelles.

Webinar om temaet : Tirsdag 20. marts 2007, kl. 14

For at deltage i denne on-line begivenhed klik venligst på følgende link

http: //iraniscc.org/index.php?option=com_jcalpro&Itemid=73

Kontakt information: