Lad mig lytte til dit hjerte

22 Dec, 2010, 07:15 GMT fra European Space Agency

NOORDWIJK, Holland, December 22, 2010 /PRNewswire/ -- Hvad hvis overvågning af din hjertefrekvens var lige så let som at lytte til musik, mens du jogger? Takket vaere fremskridt i rumteknologi, vil en iPhone snart vaere i stand til at gøre dobbeltarbejde: At holde dig informeret om dine ynglingssangere og vitale signaler.

Den schweiziske virksomhed CSEM skabte i år, med støtte fra ESA's teknologioverførselsprogram (ESA TTP), den endelige prototype for deres Pulsear-apparat. En ganske lille enhed, der er indbygget i en normal høretelefon, som bruger infrarøde signaler til at registrere, hvor hurtigt dit hjerte slår. Den sender infrarøde signaler gennem ørevaevet. En ganske lille fotodiode registrerer resultaterne og sender oplysningerne via høretelefonens ledninger til et apparat, som kobles til din telefon.

Resultatet er en nøjagtig aflaesning af din hjertefrekvens, uden irritationen over at skulle vaere iført et brystbaelte.

"Masser af mennesker lytter til musik, når de traener, og mange mennesker synes, at disse baelter er ubekvemme," sagde CSEM's dr. Andrea Ridolfi, "derfor mente vi, at det kunne vaere en god idé at aflaese hjertefrekvensen gennem øret.

En løsning, der er opnået takket vaere rumteknologi

Tidligere forsøg, hos CSEM, på overvågning af hjertefrekvensen ved brug af høretelefoner har vist sig at vaere utilfredsstillende, ifølge dr. Ridolfi, fordi den tilgaengelige teknologi ikke var tilstraekkelig sofistikeret. Dette var dog inden CSEM udviklede en kompleks brystsensor til måling af iltmaengden i astronauters blod for ESA's laengerevarende medicinske monitoreringssystem. "Da vi blev faerdige," sagde dr. Ridolfi, "sagde vi til os selv, 'lad os genbruge dette'."

Med en bevilling fra ESA TTP's initiativ, kaldet 'Demonstrator af teknologioverførsel', skabte CSEM prototypen. Initiativet understøtter udvikling af ny hardware og software til at slå en bro over afstanden mellem rumteknologien og dennes terrestriske anvendelse.

En iPhone-applikation viser din aktuelle hjertefrekvens på en skaerm og sammenligner for eksempel dagens løbetur med sidste uges. Individer, som afprøvede applikationen i løbet af deres fitness-traening, gav appararet høje karakterer. Mens den nuvaerende prototype udelukkende måler hjertefrekvens, kan fremtidige versioner nemt tilpasses til at afmåle yderligere livstegn, såsom iltmaengden i blodet. Dette ville bane vejen for en raekke medicinske applikationer.

"Overførsel af teknologi fra rummet har et enormt potentiale til at fremskynde innovation på områder, hvor man ikke ville forvente at finde rumteknologi", forklarer Frank M. Salzgeber, Chef for ESA TTP. "ESA TTP ønsker at hjaelpe den europaeiske industri med at anvende sofistikerede rumløsninger til deres markeder."

Inkaldelse af ansøgninger til Demonstratorer af teknologioverførsel: http://www.technology-forum.com/demonstrators/

Yderligere oplysninger: http://www.esa.int/ttp

KILDE European Space Agency