LEO Pharma A/S indlicenserer lovende lægemiddelkandidat fra Virobay Inc. til oral behandling af psoriasis

09 Jan, 2012, 06:00 GMT fra LEO Pharma A/S and Virobay Inc.

BALLERUP, January 9, 2012 /PRNewswire/ --

LEO Pharma A/S, en global lægemiddelvirksomhed med speciale i dermatologi, har indgået et samarbejde til adskillige millioner dollars med det amerikanske biotekselskab Virobay Inc. om udvikling af en oral behandling til psoriasis.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20110606/460992 )

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20120109/502540 )

Lægemiddelvirksomheden LEO Pharma A/S har indgået en indlicenseringsaftale med det amerikanske biotekselskab Virobay Inc. om udvikling af en oral behandling til psoriasis. Indlicenseringsaftalen drejer sig om en innovativ lægemiddelkandidat, som har potentiale til at blive det første lægemiddel på markedet med denne specielle virkningsmekanisme. Handelen medfører en forskudsbetaling til Virobay på USD 7 mio. efterfulgt af milepælsbetalinger på i alt op til USD 300 mio. samt trinvis stigende royalties.

Lægemiddelkandidaten afprøves i øjeblikket i prækliniske undersøgelser. Fase 1-undersøgelserne påbegyndes i 4. kvartal 2012, og afprøvning på psoriasispatienter starter efter planen i 1. kvartal 2013. Der findes allerede et begrænset antal orale psoriasisbehandlinger på markedet, men de er forbundet med ulemper i form af mulige bivirkninger og behov for lægelig kontrol. En sikker og nem oral behandling imødekommer derfor et stort udækket behov hos patienterne.

"Virobays ekspertise med denne biologiske virkningsmekanisme er enestående på internationalt plan. Kombineret med LEO Pharmas ekspertise inden for dermatologi og udvikling af lægemidler har vi det perfekte match til sammen at videreudvikle midlet. Vi vil nu i samarbejde med Virobay arbejde på at opnå nye videnskabelige resultater og ikke mindst forsøge at udvikle en sikker, effektiv og nem oral behandling", fortæller Kim Kjøller, Senior Vice President, Global Development, LEO Pharma.

For Virobay giver handelen den lille virksomhed en værdifuld mulighed for at arbejde sammen med en sværvægter i branchen.

"Samarbejdet med LEO Pharma giver os mulighed for at teste lægemiddelkandidaten i et klinisk program med nogle af verdens førende dermatologer. De mulige indikationer spænder over en række dermatologiske lidelser og følgesygdomme. Først og fremmest er det dog vores håb at kunne udvikle en sikker oral behandling til de godt 125 millioner mennesker på verdensplan, der har psoriasis", udtaler Robert Booth, stifter og CEO hos Virobay.

Flere handler forventes i fremtiden

Det videnskabelige samarbejde med Virobay er den seneste milepæl i LEO Pharmas ambitiøse globale vækststrategi. Der forventes flere opkøb og indlicenseringsaftaler i fremtiden samtidig med interne investeringer i egen forskning.

"Vi søger aktivt nye muligheder for at udvide vores pipeline. Virobays lægemiddelkandidat er et stærkt aktiv, som vil give vores innovation et skub fremad. Det kommende arbejde foregår nu i laboratorierne, hvor vi vil arbejde hårdt på at skabe nye, innovative løsninger mod dermatologiske lidelser", tilføjer Kim Kjøller.

Om Virobay Inc.

Virobay, som blev grundlagt i 2006, er ledende inden for design, syntese og udvikling af cystein proteasehæmmere, som er en forskelligartet enzymklasse, der er den primære mediator i en række lidelser, herunder autoimmunitet, neuropatisk smerte, leversygdomme, cancer og hjerte-kar-sygdomme. Virobays pipeline omfatter potentielle lægemidler inden for autoimmune sygdomme, neuropatisk smerte og leverfibrose. Læs mere på http://www.virobayinc.com .

Om LEO Pharma A/S

LEO Pharma er en uafhængig, forskningsbaseret lægemiddelvirksomhed stiftet i 1908. Virksomheden udvikler, fremstiller og markedsfører lægemidler til behandling af dermatologiske lidelser samt forebyggelse og behandling af blodpropper. LEO Pharma sælger lægemidler i over 100 lande og har egne salgsenheder i 61 lande. Globalt beskæftiger LEO Pharma mere end 4.600 medarbejdere. LEO Pharma er 100 % ejet af LEO Fondet og har hovedkvarter i Danmark. Læs mere på http://www.leo-pharma.com.

Kontaktpersoner

Anne Katrine Nørgaard, Corporate Communications Manager, LEO Pharma, +45-2875-4155

KILDE LEO Pharma A/S and Virobay Inc.