Motorola Danmark fejrer 10 år med TETRA

07 Mar, 2007, 10:00 GMT fra Motorola, Inc.

KØBENHAVN, Denmark, March 7 /PRNewswire/ --

- Et årti med dansk-ledet succes for missions-kritisk mobil radio kommunikation.

For 10 år siden leverede Motorolas, Inc. (NYSE: MOT) danske udviklingscenter sit første Terrestrial Trunked Radio (TETRA) netvaerk, som standard for professionel mobil radio (PMR) til politiet på kanaløen Jersey. Siden denne leverance er Motorolas TETRA teknologi blevet installeret mange steder i verden, som fundament for missions- og forretningskritisk beredskabskommunikation til offentlige myndigheder og kommercielle kunder.

Motorolas globale succes med TETRA-baseret løsninger i missions-kritiske miljøer har rod i Motorolas danske TETRA center. Firmaets globale TETRA forsknings- og udviklingscenter har base i København. Danske Jens Kristiansen er direktør for udviklingsfaciliteterne og ansvarlig for Motorolas verdensomspaendende TETRA-udvikling og ca. 250 ansatte.

"Danmark har vaeret centrum for TETRAs udvikling tvaers over kloden i nu ti år. TETRA centeret i Danmark står for al forskning og udvikling og har ført an i globale TETRA implementeringer fra Jerseys politi over O2's Airwave netvaerk i England til politiet i Hong Kong og Korea", siger Jens Kristiansen.

En af de nye innovative løsninger fra TETRA centeret i København er en udendørs TETRA basestation, med strømforsyning fra batterier baseret på brint. Basestationerne er robuste og lette at opstille. Derved egner de sig godt til etablering af kommunikationsnetvaerk i katastrofeområder.

Markeringen af tiåret sker stort set samtidig med at Motorola har sikret kontakter om nye landsdaekkende TETRA-netvaerk med den portugisiske regering, Litauens indenrigsministerium og det norske nationale sikkerhedsnetvaerk, Nødnett. I den private sektor har Motorola senest indgået en kontrakt med München Lufthavn.

TETRA teknologi tilbyder en hurtig, sikker og nøjagtig adgang til missionskritisk information. Det reducerer reaktionstiden for f.eks. nationale nødberedskab og giver politi, brandvaesen, beredskabsmyndigheder, hospitaler og hjemmevaern fleksibilitet til at samarbejde effektivt, ligegyldig om det handler om at koordinere store begivenheder, om rutinemaessige opgaver eller store ulykker og katastrofer.

"TETRA har udviklet sig til at vaere verdens førende standard for sikker, fleksibel og funktionel radionetvaerk til den offentlige og private sektor. Vi er stolte af at kunne fejre tiåret for TETRA teknologien, som er et solidt fundament for at bygge den naeste generation af professionelle mobil og radio systemer samt tjenester.", siger Manuel Torres, Vice Praesident i Motorola Networks & Enterprise.

"TETRA tilbyder et performance niveau, der cementerer teknologiens højtrangerede plads på verdens kommunikationsmarked. Åbenhed, smidig kommunikation og samarbejdet med industrien om videreudvikling er grundlaget for TETRAs succes", siger Phil Kidner, CEO hos TETRA MoU Association

TETRA er den åbne standard for PMR, defineret ved ETSI (European Telecommunications Standards Institute). Motorola har sammen med andre aktører indenfor TETRA-industrien medvirket til at udvikle standarden siden starten i slutningen af 1980'erne. TETRA er i dag blevet et missionskritisk vaerktøj i offentlig sikkerhed og er blevet installeret i mere end 77 lande på verdensplan. Motorola fortsaetter samarbejdet med partnerne i industrien, TETRA Association og ETSI for at drive standarden fremad.

About Motorola

Motorola is known around the world for innovation and leadership in wireless and broadband communications. Inspired by our vision of seamless mobility, the people of Motorola are committed to helping you connect simply and seamlessly to the people, information and entertainment that you want and need. We do this by designing and delivering "must have" products, "must do" experiences and powerful networks -- along with a full complement of support services. A Fortune 100 company with global presence and impact, Motorola had sales of US $42.9 billion in 2006. For more information about our company, our people and our innovations, please visit http://www.motorola.com

About TETRA

Terrestrial Trunked Radio (TETRA) comprises a suite of open digital trunked radio standards defined by the European Telecommunications Standards Institute (ETSI) to meet the needs of the most demanding of Professional Mobile Radio (PMR) users. TETRA is an Interoperability standard that allows equipment from multiple vendors to interoperate with each other. TETRA is used by PMR users such as Public Safety, Transportation, Utilities, Government, Commercial & Industrial, Oil & Gas and Military. TETRA is also used by Public Access Mobile Radio (PAMR) Operators. For more information about Motorola's TETRA technology please visit www.motorola.com/tetra