Portugisisk storbank investerer i Saxo Bank

24 Jan, 2008, 07:00 GMT fra Saxobank

KØBENHAVN, January 24 /PRNewswire/ -- Espirito Santo Financial Group (ESFG) og Banco Espirito Santo Group (BES Group), Portugals tredjestørste finansselskab, har besluttet at lave en strategisk investering i Saxo Bank med et køb på fem procent af den danske banks aktier.

Transaktionen giver den portugisiske gruppe option på at udvide sin ejerandel til ti procent i løbet af de næste fem måneder, og det ville gøre de portugisiske investorer til den tredjestørste aktionær i den privatejede Saxo Bank sammen med de to grundlæggere og administrerende direktører, Kim Fournais og Lars Seier Christensen, og den amerikanske kapitalfond, General Atlantic. Når transaktionen er gennemført, vil Saxo Bank rangere som den fjerdestørste danske bank set i forhold til markedsværdi.

Med en værdiansættelse på 1,26 milliarder Euro bliver investeringen af begge parter betegnet som en strategisk handling, der ikke alene vil styrke deres veletablerede partnerskab, men også skabe nye muligheder for vækst og udvidelse. En ejerandel på 10 procent vil give BES Group og ESFG ret i fællesskab at få et sæde i Saxo Bank bestyrelse.

BES Group er majoritetsaktionær i Banco Best, der siden 2006 har været en af Saxo Banks White Label partnere. Sidste år blev Banco Best placeret som Portugals bedste Internetbank for private kunder. "Saxo Banks veletablerede position som en af de førende og nyskabende aktører i den globale online investeringsindustri repræsenterer for os et enormt potentiale på de internationale markeder, og vores investering skaber mulighed for at forene vores kræfter," siger Ricardo Salgado, præsidenten for BES Group.

Ifølge Salgado vil det velfungerende partnerskab mellem BES Group, Banco Best og Saxo Bank føre til et bredere og mere ekspansivt samarbejde på tværs af produkter og markeder og åbne for en hel række profitable muligheder for begge parter både på hjemmemarkedet og på de oversøiske markeder. "Vores investering i Saxo Bank er en bekræftelse af værdien og den indre styrke i vores partnerskab. Når man har arbejdet så nært sammen med Saxo Bank, som vi har, så kunne man ikke ønske sig en bedre partner eller en mere lovende investering på dette område," siger Ricardo Salgado.

I en fælles udtalelse fremhæver Kim Fournais og Lars Seier Christensen investeringens strategiske karakter og betydning. "Det glæder os overordentlig meget at kunne byde BES Group og ESFG velkommen som nogle af de betydelige aktionærer, der vil hjælpe os med at styrke og udvide vores kerneforretning. Vi kender bankens topledelse og medarbejdere rigtig godt og har lært at værdsætte dem som professionelle og meget vidende aktører både på de hjemlige og internationale markeder. Vi er overbevist om, at den erfaring og faglige dygtighed, som de bringer med sig, vil hjælpe os med at konsolidere og udvide vores globale operation og udbrede vores produkter og serviceydelser på nye markeder."

BES Group og Saxo Bank vil sammen udforske de strategiske muligheder for nærmere samarbejde på nogle af de oversøiske markeder som Brasilien, Afrika og Macao.

Investeringen bliver gennemført som en transaktion i kontanter, og alle eksisterende aktionærer vil få tilbud om at deltage proportionalt i salget af de første fem procent til BES Group og ESFG og yderligere fem procent, hvis investorerne vil benytte sig af deres option i de følgende fem måneder.

BES ejer 66 procent af Banco Best. Group Portugal Telecom, det største selskab i Portugal, ejer de resterende 34 procent. Banco Best har sit hovedkvarter i Lissabon og blev grundlagt i 2001. Banken tilbyder en bred vifte kapitalforvaltnings-produkter og serviceydelser som f.eks. over 1500 investeringsforeninger fra 37 internationale udbydere, og en lang række andre finansielle produkter. Sidste år havde Banco Best over 1,1 milliard Euro under forvaltning, og det svarer til en vækst på 43 procent.

Om Saxo Bank A/S

Saxo Bank A/S er en moderne dansk investeringsbank med speciale i online-investeringer på de internationale kapitalmarkeder. Banken tilbyder handel med valuta, CFD-kontrakter, aktier, futures, optioner og andre derivater samt porteføljeforvaltning via online-handelssystemet SaxoTrader. SaxoTrader er udviklet af Saxo Bank, og platformen tilbydes Saxo Banks egne investeringskunder, men bruges også af andre finansielle institutioner. Saxo Bank har vundet talrige priser og international anerkendelse for SaxoTrader. Saxo Bank udvikler og tilpasser handelsplatforme til andre banker og børsmæglerselskaber, så de også kan tilbyde online-handel til deres kunder. Disse White Label-partnere er i dag et af bankens vigtigste vækstområder. Saxo Bank har flere end 100 White Label-partnere og tusinder af kunder i flere end 170 lande. Bankens hjemmeside, http://www.saxobank.com, bliver hver dag besøgt af ca. 65.000 brugere. Banken har pt. næsten 1.200 ansatte fra næsten 60 forskellige lande.

Saxo Banks hovedkvarter er beliggende i København med afdelinger i London, Geneve, Zürich, Singapore og Marbella. Banken har også et repræsentationskontor i Beijing og en IT-udviklingsafdeling i Skt. Petersborg.

KILDE Saxobank