QlikTech sikrer USD $12,5 millioner i venturekapitalstøtte fra Accel Partners og JVP.

06 Dec, 2004, 07:00 GMT fra QlikTech International AB

LUND, Sverige, December 6 /PRNewswire/ -- QlikTech, der er en nytaenkende udbyder af holdbare og hurtigt implementerbare løsninger inden for business intelligence-software, annoncerede i dag, at firmaet har tilvejebragt USD $12,5 millioner i venturekapitalstøtte.

QlikTech har valgt et konsortium bestående af Accel Partners og JVP (Jerusalem Venture Partners) efter at have modtaget stor interesse fra adskillige af verdens førende venturekapitalfonde.

"Vi har vaeret på udkig efter investorer med tradition for at hjaelpe med opbygningen af nytaenkende software-virksomheder samt med direkte erfaring inden for business intelligence-markedet. Kombinationen af Accel og JVP er et drømmehold" udtalte Måns Hultman, CEO for QlikTech International. "Vi vil bruge støtten fra denne finansieringsrunde til en kraftig udvidelse af vores tilstedevaerelse på det internationale marked og derved til yderligere kapitalisering af det enorme markedstraek, vi oplever.".

QlikTech bestraeber sig på at tilbyde alternative løsninger inden for praestationsovervågning og business intelligence til interaktiv dataanalyse med fokusering på brugervenlighed og enkel implementering. Produktflagskibet, QlikView, er baseret på patenteret AQL-teknologi. AQL- teknologi gør det muligt for QlikTech at implementere business intelligence- løsninger inden for en brøkdel af den tid og til et minimum af de omkostninger, der er forbundet med de traditionelle softwareprodukter.

QlikTech's kundeunderlag er i kraftig vaekst, både inden for firmaets traditionelt staerke område Skandinavien og i resten af Europa og i USA. QlikTech saelger sine produkter direkte såvel som gennem kanal- og virksomhedspartnere. QlikTech benyttes på nuvaerende tidspunkt af 1.500 aktive kunder fordelt på 43 lande. QlikTech's brugere omfatter noget så forskelligartede virksomheder som AstraZeneca, Pfizer, Top Flite, London Fog, Sara Lee og The Campbell Soup Company.

"QlikTech har udviklet et bemaerkelsesvaerdigt produkt, der tilbyder de mest vaerdifulde funktioner fra OLAP, men er ligeså enkelt at bruge som et regneark. Når vi taler med eksisterende kunder, er deres begejstring for og ros af QlikTech's produkter simpelthen overbevisende.". Vi tror at QlikTech repraesenterer et stort fremskridt inden for business intelligence-markedet og imødekommer det voksende behov blandt virksomheder for et analytisk produkt, som er nemt at bruge og implementere og dog giver en nyttefuld, realtidsbaseret indsigt i aendringerne i deres virksomhedsmiljø. "Vi glaeder os over at kunne tilslutte os ledergruppen i deres bestraebelser på at opbygge en ny kategoriledende virksomhed," udtalte Bruce Golden, komplementar, Accel Partners.

QlikTech, der blev grundlagt i Sverige, har oplevet en dramatisk vaekst , selv i løbet af de sidste par år, hvor mange erhvervssoftware-producenter har måttet kaempe for at overleve.

Virksomheden har fuldt ejede datterselskaber i Tyskland og USA og har planer om hurtig udvidelse af deres tilstedevaerelse til andre lande.

"Markedet er hungrer kraftigt efter nye, ikke-påtraengende metoder til at måle virksomheders praestation og indhente oplysninger fra omfattende og spredte datakilder. QlikTech står parat til at aendre spillets gang Deres staerkt succesfulde opskrift på udryddelse af de kompleksiteter, som slutbrugeren møder, er uden fortilfaelde," bemaerker Alex Ott, JVP Venture Partner "Det er ikke hver dag, vi ser spaendende firmaer som QlikTech.".

Bank of America Securities, LLC hjalp QlikTech med at sikre denne finansieringsrunde.

About QlikTech

QlikTech is dedicated to delivering on the full potential of business intelligence by providing powerful yet easy-to-use software for interactive data analysis, enabling companies and their management to effectively and proactively monitor, manage and optimise their business. QlikTech's flagship product, QlikView, breaks down the traditional barriers of business intelligence by employing its groundbreaking, patented Associative Query Logic (AQL) technology to deliver more flexible analysis and reporting solutions faster and more cost-effectively. Founded in 1993, QlikTech has more than 100 partners worldwide. QlikTech is privately held and its headquarters are located in Lund, Sweden with fully owned subsidiaries in Germany and the US. For more information about QlikTech, visit www.qliktech.com.

About Accel Partners

Founded in 1983, Accel Partners has a history of excellence and innovation in the venture capital business. The firm is dedicated to partnering with outstanding management teams to build world-class Internet, software, and communications companies. With over US$3 billion under management, Accel Partners has a long legacy of helping entrepreneurs build highly successful companies. Accel portfolio companies have completed IPOs that have created well over US$100 billion in market capitalisation. Accel has a history of backing category-defining companies, which include Actuate, Agile Software, Arbor Software, Foundry Networks, Macromedia, Portal, Polycom, Uunet, RealNetworks, and Veritas. For more information, visit the Accel Partners web site at www.accel.com.

About JVP

JVP is a leading Israeli venture capital firm focusing on investments in early stage companies in the enterprise software & networking, semiconductors & components and communications & mobile infrastructure sectors. With over US$680 million under management, and offices in Jerusalem, New York, London and Tokyo, JVP leverages its international presence, vast expertise and substantial capital base to build companies with the potential to shape and dominate global markets. To learn more about JVP, visit www.jvpvc.com.

www.QlikTech.com

KILDE QlikTech International AB