"Brug forskellene. Stop diskriminationen." EU Journalistpris 2005 lanceret

06 Jun, 2005, 10:00 BST fra EU Journalist Award

BERLIN, May 6 /PRNewswire/ -- Europakommissionen har lanceret "Brug forskellene. Stop diskriminationen." EU Journalistpris 2005.

Journalister i EU's 25 medlemsstater anmodes om at indsende artikler der omhandler bekaempelse af forskelsbehandling og de positive aspekter ved mangfoldighed på arbejdspladsen. Professionelle mediemedarbejdere og eksperter i antidiskrimination vil udvaelge 25 nationale prisvindere fra hver kategori. En europaeisk dommerkomité vil dernaest vaelge finalisterne, der kan se frem til at vinde en studierejse til et EU-land efter eget valg.

Det er det andet år Europakommissionen understøtter EU Journalistprisen "Brug forskellene. Stop diskriminationen." I 2004 blev de tre vindende artikler fra Frankrig, Danmark og Ungarn udvalgt blandt i alt 246 gyldige bidrag. For første gang i år er det ikke kun journalister på trykte medier og online, der kan deltage, men også fotojournalister og fotografer. Priser uddeles til de tre finalister i hver priskategori.

Konkurrencen er en del af EU informationskampagnen "Brug forskellene. Stop Diskriminationen.", der informerer om europaeiske antidiskriminationspolitikker, isaer forskelsbehandling på arbejdspladsen. For at kvalificere for prisen skal artikler og fotos have vaeret offentliggjort på tryk eller online i perioden mellem d. 1. januar og d. 31. december 2005. Artiklerne kan indsendes på et af de officielle EU-sprog og skal vaere på mindst 4200 skrifttegn. Tidsfristen for aflevering af artikler og fotos er d. 31 december 2005.

For mere information om ordning for tildeling af prisen og tilmeldingsblanketter se venligst www.stop-discrimination.info.

Pressekontakt: MEDIA CONSULTA International Holding AG, Stephanie Preiser, Tlf.: +49-30-65.000-342, Fax: +49-30-65 000-150, Email: s.preiser@media-consulta.com

KILDE EU Journalist Award