Rekordresultat fra Saxo Bank

03 Mar, 2008, 11:00 GMT fra Saxo Bank

KØBENHAVN, March 3 /PRNewswire/ -- Saxo Banks rekordoverskud på 365 mio. kroner før skat i 2007 var 78 procent højere end resultatet på 205 mio. kroner i 2006. Resultatet, der bliver offentliggjort i dag, understreger bankens stærke kundeunderlag i et år, der var kendetegnet af betydelige investeringer i den globale ekspansion.

"Vi opnåede i 2007 en række væsentlige resultater i vores fortsatte bestræbelser på at blive en global bank, som kan tilbyde sine kunder og partnere et bredt udvalg af produkter i særdeles volatile markeder," siger Kim Fournais, den ene af Saxo Banks to stiftere og administrerende direktører.

2007 bød både på rekordstigning for banken i omsætning, indtjening og egenkapital i takt med, at antallet af kunder, indskud og handelsvolumen nåede nye højder. Samlet set betød det, at koncernens primære driftsindtægter steg med 56 procent sammenlignet med året før til et nyt rekordniveau på 1.565 mio. kroner i 2007.

"Efter et år, der var særdeles vanskeligt for markederne, er vi glade for at konstatere, at vores service, tekniske innovation og engagement i forhold til kunderne har øget kundernes aktivitetsniveau og medført en så betydelig forøgelse i driftsindtægterne," siger Lars Seier Christensen, Saxo Banks anden stifter og direktør.

I 2007 steg værdien af Saxo Banks samlede aktiver med 62 procent til 10 mia. kroner, mod 6,2 mia. Kroner året før, mens egenkapitalen voksede organisk med 226 mio. kroner. Kombineret med udvidelse af kapitalen på 435 mio. kroner steg egenkapitalen samlet set til 1.093 mio. kroner.

2007 viste generel vækst og fremgang, både når det gælder partnere, kunder, handelsvolumen og primære driftsindtægter i de forskellige forretningsområder, og endvidere steg de samlede indskud fra kunder, der er en vigtig indikator for den fremtidige stigning i aktivitetsniveauet og indtjeningen, hen over året og nåede op på 8,6 mia. kroner.

"Den enorme vækst i forhold til 2006 kan tilskrives både vores eksisterende direkte kunder og vores partnerforretning, herunder White Label, som var det, der især kendetegnede vores succes i 2007," siger Kim Fournais.

Bankens White Label forretning oplevede stor anerkendelse og rekordvækst i antallet af partnere i løbet af 2007. Saxo Bank har nu flere end 100 White Label Partnere, der benytter sig af bankens, førsteklasses tilbud af produkter, risikostyring og markedsoptimering.

I et år, der var præget af strategisk omorganisering, og hvor banken overgik til en regional forretningsmodel, nåede antallet af medarbejdere på verdensplan op på 1.200, fordelt på kontorer i København, London, Singapore, Marbella, Genève, Zürich, Skt. Petersborg og Beijing.

"Sidste år var et vigtigt vendepunkt i forhold til vores strategi om at gøre det kendte Saxo Bank-brand globalt," siger Lars Seier Christensen. "Nu har vi fundamentet på plads til et nyt år, som vi håber, vil bringe yderligere vækst og dermed forbedrede resultater."

Om Saxo Bank A/S

Saxo Bank A/S er en global investeringsbank med speciale i online-investeringer på de internationale kapitalmarkeder. Banken tilbyder handel med valuta, CFD-kontrakter, aktier, futures, optioner og andre derivater samt porteføljeforvaltning via online-handelssystemet SaxoTrader. SaxoTrader er udviklet af Saxo Bank, og platformen tilbydes Saxo Banks egne investeringskunder, men bruges også af andre finansielle institutioner. Saxo Bank har vundet talrige priser og international anerkendelse for SaxoTrader. Saxo Bank udvikler og tilpasser handelsplatforme til andre banker og børsmæglerselskaber, så de også kan tilbyde online-handel til deres kunder. Disse White Label-partnere er i dag et af bankens vigtigste vækstområder. Saxo Bank har flere end 100 White Label-partnere og tusinder af kunder i flere end 170 lande.

Banken har pt. næsten 1.300 ansatte fra 58 forskellige lande. Saxo Banks hovedkvarter er beliggende i København med afdelinger i London, Geneve, Zürich, Singapore og Marbella. Banken har også et repræsentationskontor i Beijing og en IT-udviklingsafdeling i Skt. Petersborg.

KILDE Saxo Bank