SBS Broadcasting gennemfører opkøb af resterende 28% aktieposter i den naeststørste radioudbyder i Sverige

28 Sep, 2006, 09:00 BST fra SBS Broadcasting Group

LUXEMBOURG, September 28 /PRNewswire/ --

- SBS befaester sin stilling som den største radioudbyder i Norden

SBS Broadcasting Sarl bekendtgjorde i dag, at man har gennemført opkøb af de resterende 28% aktieposter i SBS Radio AB fra Bonnier Gaming AB og nu ejer firmaet 100%. Betingelserne for opkøbet er fortrolige. SBS Radio AB blev dannet i 2003, da SBS og Bonnier slog deres svenske radiodrift sammen.

SBS Radio er den naeststørste radioudbyder i Sverige med 3,3 millioner lytter om ugen. SBS Radio driver to af Sveriges største radiostationer, Mix Megapol og The Voice, samt radiostationerne Rockklassiker, Vinyl and Studio 107.5. I februar 2006 erhvervede SBS Radio AB Hit FM i Växjö og syv stationer fra Fria Media, som blev en del af Mix Megapol netvaerket.

Patrick Tillieux, virksomhedsleder og fungerende koncernchef for SBS, sagde: "Med erhvervelsen af den resterende aktiepost i SBS Radio og vores seneste øvrige svenske radioopkøb, har SBS forbedret sin position på det voksende svenske radiomarked og er velpositioneret til succes på langt sigt. Dette udspil gør os i stand til at opnå den bedst mulige synergieffekt mellem vores svenske radiodrift og vore andre 100% ejede radio- og tv-virksomheder i Sverige og resten af Skandinavien."

SBS Radio er den førende radioudbyder i Norden med radiostationer i Sverige, Norge, Finland og Danmark, med 7,4 millioner ugentlige lyttere. SBS Radio har 42% af det svenske marked for radioreklamer. I Danmark er SBS Radio førende på markedet med 37% af radioreklamerne. I Finland og Norge er SBS den naeststørste radioudbyder, med en andel af radioreklamer med henholdsvis 8% og 23%.

Om SBS Radio

SBS Radio Group består af 14 radio netvaerk og 10 selvstaendige radiostationer i otte lande, som hver uge når ud til 13 millioner lyttere. SBS Radio er det førende radioselskab i Norden med 7,4 millioner ugentlige lyttere i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Derudover driver SBS Radio radioer i Bulgarien, Rumaenien, Graekenland og Holland.

Om SBS Broadcasting Group

SBS Broadcasting Group er en af Europas førende radio/tv virksomheder med kommercielle tv- og radiostationer og relaterede virksomheder i Vest-, Central- og Østeuropa. SBS udbyder for øjeblikket radio/tv i Belgien (Flanders), Bulgarien, Danmark, Finland, Graekenland, Ungarn, Holland, Rumaenien, Sverige og Storbritannien. SBS ejes af de to kapitalfonde, Permira og KKR. Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) fra Holland har også aktier i SBS, med en aktieandel på 20%.

Se venligst www.sbsbroadcasting.com for yderligere oplysninger.

KILDE SBS Broadcasting Group