SpectraLink overtager KIRK telecom

13 Dec, 2005, 07:00 GMT fra SpectraLink Corp.

BOULDER, Colorado, December 13 /PRNewswire/ --

- Førende nordamerikanske og europaeiske leverandører af trådløse telefoner slår kraefterne sammen for at kunne levere en udvidet produktportefølje til virksomheder på verdensplan

SpectraLink Corp. (Nasdaq: SLNK), førende inden for trådløse telefoner til arbejdspladser, meddelte i dag, at have indgået en endelig aftale om at overtage KIRK telecom (KIRK), en af verdens førende leverandører af on-site trådløse kommunikationsprodukter, bosat i Danmark.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20050324/LATH060LOGO)

Ifølge aftalen betaler SpectraLink i alt cirka 388 millioner kr. (61,3 millioner US$) kontant for opkøbet af alle KIRKs aktier fra aktionaererne. Transaktionen afhaenger af opfyldelsen af en raekke betingelser. Avondale Partners, LLC har fungeret som eneste finansielle rådgiver for SpectraLink i forbindelse med transaktionen. Overtagelsen vil øge SpectraLink's internationale raekkevidde markant gennem forstaerkning af firmaets distributionskanaler og geografiske gennemslag på markedet, der udbygger førerpositionen inden for trådløs telefoni på arbejdspladserne. Kombinationen af de to firmaer udvider SpectraLink's produktportefølje til at omfatte en komplet produktportefølje med alle de vigtigste teknologier inden for trådløs erhvervstelefoni (Wi-Fi, DECT og egne systemer).

Under handelen, der forventes afsluttet den 3. januar 2006, bliver KIRK et SpectraLink-firma, der fortsat opererer under navnet KIRK. SpectraLink overtog en samlet gaeldsfinanciering på 40 millioner US$ i form af et treårigt lån som fleksibel låneaftale med fastsat kreditmaksimum. Disse lån er der stillet sikkerhed for med SpectraLink's aktiver. Firmaet vil anvende en kombination af gaeld og op til 30 millioner US$ af egen kontantbeholdning til at overtage alle KIRKs resterende udstedte aktier. Ledelsen mener, at denne overtagelse vokser til indtjening på det første år.

I sidste regnskabsår, der afsluttedes den 30. april 2005 havde KIRK en omsaetning på 35,9 millioner US$ og en nettoindtaegt på 2,7 millioner US$. KIRK Scantel, en division, der udbyder telefoner i consumer-klassen i Skandinavien, forbliver et 100%-ejet datterselskab.

"Med denne overtagelse får SpectraLink en uovertruffen bredde og dybde i ekspertise og produkter til trådløs erhvervstelefoni", sagde John Elms, praesident og administrerende direktør for SpectraLink. "Ved at tilføje DECT- teknologi udvider vi vort markedspotentiale i USA, og KIRK Telecom's distributionskanaler giver ekstra oversøisk raekkevidde til vore Wi-Fi- produkter. Selskaberne skaber tilsammen en virkelig global organisation med en markant fordeling i mere end 40 lande."

DECT er en bredt anvendt teknologi i både Europa og Stillehavsasien. Alene sidste år i Europa solgtes mere end en million DECT håndsaet i virksomheden. Der er nu betydelige muligheder for vaekst i USA som følge af lovgivningsmaessige aendringer fra FCC tidligere dette år, der fremmer salget af DECT-teknologi på det amerikanske marked.

"Ved at samle to veletablerede selskaber, der er førende i trådløs erhvervstelefoni, kan vi tilbyde et ekstraordinaert udvalg og support til vore kunder og partnere", udtalte Peter Skov, administrerende direktør hos KIRK. "Jeg er stolt over at vi går ind i denne overtagelse og ser frem til, at den samlede organisation bliver virkeligt globaly førende i denne branche", tilføjede Skov.

Gennem de ekstra distributionskanaler, der opnås ved overtagelsen, fortsaetter SpectraLink med at fremme købet af Wi-Fi ved at gøre dets trådløse NetLink-telefoner tilgaengelige for flere erhvervskunder i hele Europa og Asen. Personale over hele verden som f.eks. i sundheds-, detail- og gaestgiverbranchen vil nyde godt af den øgede produktivitet, forbedrede kundeservice og mere effektiv kommunikation.

SpectraLink holder i dag den 12. december 2005 en audio-webcast- udsendelse til orientering om denne overtagelse, klokken 11.00 amerikansk østkysttid svarende til kl 17.00 dansk tid. Man kan åbne webcast-udsendelsen og genafspille den på www.spectralink.com.

Om KIRK

KIRK telecom er et privat ejet Dansk selskab, der udvikler, fremstiller og markedsfører trådløse kommunikationsløsninger. KIRK-telecom er en veletableret og førende aktør på markedet for trådløse on-site kommunikationsløsninger baseret på licensfrie radiostandarder. Produkterne saelges under KIRKs branding og som indarbejdet i OEM-løsninger. Laes mere på www.KIRKtelecom.com

Om SpectraLink

SpectraLink, den nordamerikanske førende i trådløs erhvervstelefoni, leverer mobiltelofon- og meddelelsesapplikationer til forretninger i hele verden. SpectraLink's skalerbare teknologi, der integreres fuldt med VoIP og traditionelle telefoniplatforme, giver øjeblikkelig adgang til personer og virksomhedskritiske oplysninger. SpectraLink håndsaettene frigør medarbejderne på virksomheden til at vaere mere tilgaengelige, produktive og reagerende. Yderligere oplysninger findes på www.spectralink.com eller ved at kontakte 001-800-676-5465.

Denne pressemeddelelse kan indeholde fremadskuende udsagn, der er underlagt mange risici og usikkerhedsmomenter, herunder opfyldelsen af betingelserne for handelens gennemførelse, den forventede tidsplan for handelens gennemførelse, problemer i integrationen af SpectraLink og KIRKs virksomheder, teknologier, produkter og personale, fordele ved transaktionen, forventninger om at overtagelsen giver en forøgelse af SpectraLink's resultat, den uforudsigelige vaekst i internationalt salg. Nye fusioner eller overtagelser vil eventuelt ikke medføre et øget fremtidigt salg af SpectraLink's produkter og tjenesteydelser. OEM-aftaler med SpectraLink, der påvirker fortjeneste og måske ikke medfører et øget fremtidigt salg af SpectraLink's produkter eller tjenesteydelser., ugunstige aendringer i økonomi og forretningsbetingelser, der kan påvirke SpectraLink's kunder, de voldsomt konkurrencepraegede forhold i branchen for trådløs kommunikation og kundeønsker om at købe alle telefonkommunikationssystemer hos en enkelt leverandør, der fremstiller og saelger PBX eller hoved/hybridsystemer, aendringer i regler og lovgivning fra FCC, den forventede vaekst i markedet for virksomhedslokale trådløse telefonsystemer samt de naturgivne risici, der ligger i samkøring ved virksomhedsovertagelser. Yderligere oplysninger om potentielle risikofaktorer, der kunne påvirke vore resultater, findes i arkivmaterialet for SpectraLink, der beror hos SEC, den amerikanske føderale børsinspektion, i Formular 10-K for året, der afsluttedes den 31. december 2004, og efterfølgende indgivne Formular 10-Q-oplysninger.

Web-sted: http://www.KIRKtelecom.com

KILDE SpectraLink Corp.