Tellabs rapporterer indtaegt for 4. kvartal på 408 millioner USD

29 Jan, 2009, 15:45 GMT fra Tellabs

NAPERVILLE, Illinois, January 29 /PRNewswire/ --

- Virksomheden tjente 3 cent pr. aktie i det fjerde kvartal

Tellabs rapporterede en fjerde kvartal 2008 indtaegt på 408 millioner USD, hvilket er en nedgang på 13% fra 469 millioner USD i fjerde kvartal 2007. I året 2008 udgjorde Tellabs indtaegter 1,7 milliarder USD, hvilket er en nedgang på 10% fra 1,9 milliarder USD i 2007.

På GAAP basis tjente Tellabs 3 cent pr. aktie i det fjerde kvartal af 2008, hvilket er en stigning på 1 cent pr. aktie sammenlignet med det fjerde kvartal af 2007. GAAP indtjening i det fjerde kvartal af 2008 udgjorde 13 millioner USD, hvilket er en stigning på 103 % fra 6 millioner USD i forhold til samme kvartal året før. Fjerde kvartal 2008 indtjeningen blev positivt påvirket af en skattefordel.

På non-GAAP basis tjente Tellabs 9 cent pr. aktie i det fjerde kvartal af 2008, hvilket er en stigning på 4 cent pr. aktie sammenlignet med det fjerde kvartal af 2007. Non-GAAP indtjening udgjorde 35 millioner USD i det fjerde kvartal af 2008, hvilket er en stigning på 102 % sammenlignet med 17 millioner USD i det fjerde kvartal af 2007. Non-GAAP resultatet indeholder ikke opkraevninger før skat på 39 millioner USD indbefattet 5 millioner USD eller 0,8 cent pr. aktie i egenkapitalbaserede kompensationsudgifter.

I år 2008 rapporterede Tellabs et tab på 930 millioner USD på GAAP basis eller 2,32 USD pr. aktie sammenlignet med indtjeninger på 65 millioner USD eller 15 cent pr. aktie i 2007. Tellabs non-GAAP indtjening i 2008 udgjorde 137 millioner USD eller 34 cent pr. aktie, hvilket er en stigning på 31% fra 104 millioner USD eller 24 cent pr. aktie i 2007. Non-GAAP indtjeningen indeholder ikke en tidligere bekendtgjort vaerdiforringelse på 988 millioner USD og andre ydelser på 101 millioner USD inklusiv 26 millioner USD eller 4,4 cent pr. aktie i egenkapitalbaseret kompensation.

Tellabs har med succes implementeret sin tidligere bekendtgjorte plan om at øge bruttoprofitmarginen og reducere driftsomkostningerne for at opnå 100 millioner USD i besparelser. GAAP bruttomarginen steg til 41,6 % i 2008 fra 33,4 % i 2007. Nogle af forbedringerne i non-GAAP bruttoprofitmarginen, som steg til 38,5 % i 2008 fra 35,5 % i 2007, er et resultat af 100 millioner USD besparelsesplanen. Når man ser fremad, forventes Tellabs non-GAAP kvartalsmaessige driftsomkostninger at blive lavere end i 2008.

"Vore kunder er fortsat med at vaelge Tellabs i dette kvartal. British Telecom afgav bestillinger på Tellabs 8600 systemet og blev vor 96. kunde til dette produkt. En ny kabel TV kunde (multiple system operator, MSO) valgte Tellabs 7100 systemet som optisk netvaerk," meddelte Rob Pullen, Tellabs praesident og administrerende direktør. "I disse vanskelige tider er Tellabs fokuseret på at forbedre lønsomheden -- både for vore kunder og vores virksomhed samt på at investere i fremtiden for at kunne fremstå staerkere efter denne nedgangperiode. Vi hjaelper kunderne med at opnå succes ved at muliggøre indtaegt fra nye tjenester, reducere kapitalomkostningerne og formindske driftsomkostningerne."

Om Tellabs -- Tellabs tilbyder telekommunikationsnetvaerk, der imødekommer de stigende krav fra brugerne. Løsninger fra Tellabs saetter tjensteudbydere i stand til at levere højkvalitets tale-, video- og datatjenester over kabel og trådløse netvaerk i hele verden. Tellabs (Nasdaq: TLAB) er en del af NASDAQ Global Select Market, Ocean Tomo 300(TM) Patent Indeks, S&P 500 og adskillige virksomhedsansvarlighedsindekser indbefattet FTSE4Good og otte KLD indekser. http://www.tellabs.com

Tellabs og Tellabs logo er varebeskyttede amerikanske varemaerker tilhørende Tellabs Operations, Inc. i USA og/eller i andre lande. Ethvert andet firma eller produktnavn der er naevnt heri kan vaere varemaerker tilhørende deres respektive virksomheder.

KILDE Tellabs