Undersøgelsernes resultater der blev udgivet i Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics viser potentialet for Amira Pharmaceuticals antagonist som et antifibrosemiddel

05 Jan, 2011, 19:19 GMT fra Amira Pharmaceuticals, Inc.

SAN DIEGO, January 5, 2011 /PRNewswire/ --

Amira Pharmaceuticals, Inc. bekendtgjorde i dag, at de vil præsentere resultaterne i Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics (JPET) der beskriver de biologiske virkninger og karakteriseringen af AM095, en lysophosphatidic syre (LPA) receptor 1 antagonist, på forskellige in vitro og in vivo modeller af fibrosesygdomme.

"Aktivering af LPA1 receptoren med LPA er involveret i et antal sygdomsprocesser, indbefattet vaevsfibrose," udtalte ph.d. James Swaney, chef for biologi hos Amira Pharmaceuticals. "Med disse nye data har Amiras oralt tilgaengelige, klinisk bevis for effekt LPA1 receptor antagonist, nu vist at vaere effektiv på en lang raekke fibrosemodeller indbefattet lunge, hud, øjne, lever og nyrer."

Ph.d. Gretchen Bain, generaldirektør for biologi hos Amira Pharmaceuticals tilføjede: "Udover arbejdet der er beskrevet på disse sider, har vi demonstreret at LPA fremmer transformationen af fibroblast til profibrose (myofibroblast) tilstand stimulerer produktionen af collagen 1, der er en vaesentlig bestanddel i fibrosevaev. Denne proces kan blive haemmet af en LPA1 saerskilt antagonist. Yderligere signalerer LPA at den fremmer fibroblast transformationen uafhaengigt af profibrosemolekylet TGF-beta, der indikerer potentialet for additivitet til anti-TGF-beta mekanismer."

Amira er p.t. i gang med at sponsorere fase I kliniske forsøg med AM152, der er en oralt tilgaengelig LPA1 receptor antagonist.

Om Amira

Amira Pharmaceuticals der blev etableret i 2005 i San Diego er en mindre molekylaer farmaceutisk virksomhed der er fokuseret på udviklingen af nye medikamenter til behandling af inflamatoriske sygdomme. Vores forskerhold anvender en indsigt uden fortilfaelde i bioaktive lipoidbaner og komplekse signalprocesser der kontrollerer mange tilstande inklusive astma, kronisk bronkitis samt hjerte-kar- og fibrosesygdomme samt kraeft. Amira kombinerer kompromisløsheden der er kendetegnende for en stor farmaceutisk virksomhed med opfindsomheden og energien der kendes fra mindre virksomheder og skaber dermed grobund for et miljø der effektivt kan udvikle nye kemiske forbindelser og effektive praekliniske og kliniske programbeslutninger. Amira har indgået et partnerskab med GlaxoSmithKline til udvikling af FLAP 5-lipoxygenase aktiv protein) inhibitorer til respiratoriske og hjerte-kar-sygdomme. Hvis De ønsker yderligere oplysninger kan De besøge http://www.amirapharm.com.

KILDE Amira Pharmaceuticals, Inc.