Vokser sammen: Den faste Femern Baelt forbindelse!

23 Jun, 2008, 10:30 BST fra Handelskammer Hamburg

HAMBORG, Tyskland, June 23 /PRNewswire/ --

- Handelskammeret i Hamborg og afdelingen for erhverv og industri, Schleswig Holstein, kraever fast implementering

Handelskammeret i Hamborg og afdelingen for erhverv og industri, Schleswig Holstein, har bedt den tyske regering om at afslutte den nødvendige forhandling mellem Tyskland og Danmark vedrørende opførelsen af en fast Femern Baelt forbindelse uden forhalinger. Opførelsen af broen er mere end et trafikprojekt, den tilbyder en enestående mulighed for at flytte den økonomiske vaegt nordpå i Europa, understregede handelskammeret ved et internationalt symposium vedrørende de økonomiske perspektiver ved at opføre broen. "Femern Baelt forbindelsen kaeder de to kompetencecentre sammen København/Malmö og Hamborg/Lübeck og skaber en nordeuropaeisk vaekstkorridor med Femern i midten" sagde praesident Frank Horch, da han talte til omkring 200 tilhørere fra økonomi, politik og ledelse i Albert-Schäfer salen i handelskammeret. Horch fortsatte med at sige, at opførelsen af broen ligeledes vil gavne det tysk-danske arbejdsmarked med skabelsen af jobs og muligheder.

Carina Christensen, den danske transportminister, talte om den usaedvanlige positive oplevelse med opførsel af store broer i Danmark og Sverige: "Den faste forbindelse over Femern Baelt er et vigtigt projekt ikke alene for Danmark og Tyskland men for hele Nordeuropa." Broen over Storebaelt og Øresund er glimrende eksempler på vedvarende forbedringer af mobiliteten for mennesker og øget integration og effektivitet for virksomheder. Vi citerer Christensen: "Broen over Femern Baelt er den manglende forbindelse til at sammenkaede det kontinentale Europa med Skandinavien over land." Nordtysk, dansk og sydsvensk industri vil støtte og tilskynde yderligere tiltag i så stor udstraekning som muligt, sagde professor Bernd Rohwer, bestyrelsesformand i handel og industrikammeret i Lübeck ved samme lejlighed. "Af samme årsag etablerede vi Femern Baelt handelsrådet (FBBC) for ca. et år siden i Lübeck, sagde han "for at tale med én stemme på industriens vegne".

Indenfor den overordnede finasielle struktur af brobyggeriet, vil Danmark selv baere risikoen i kraft af en regeringsgaranti, Tyskland vil finansiere indenrigs forbindelserne på den tyske side. Faste forbindelser er uundvaerlige for en succesrig integrationsproces. Handelskammerets praesident Horch sagde om dette emne: "Et højhastighedstog mellem Hamborg og København er en nødvendighed efter vores mening.

Specielt i disse tider med intense diskussioner om klimaaendringer og CO2 udslip, så ville det vaere uansvarligt at bygge en hurtig motorvej og kun tillade jernbaneforbindelsen at give plads til langsomme tog."

Hvis De ønsker yderligere information så se venligst: http://www.hk24.de/fehmarnbelt-symposium

Kontakt:

Dr. Jörn Arfs, Handelskammeret i Hamborg, ansvarlig for PR, Tlf: +49-(0)40-361-38-301, E-mail joern.arfs@hk24.de, Michael Legband, presse talsmand, Erhverv og industrikammeret, Schleswig Holstein, Tlf: +49-(0)431-51-94-224, E-mail: legband@kiel.ihk.de

KILDE Handelskammer Hamburg