Amcor tarjoutuu ostamaan osia Alcan Packaging -yhtiön liiketoiminnoista

18 elo, 2009, 10:23 BST Kohteesta Amcor

MELBOURNESSA, Australiassa, August 18 /PRNewswire/ --

- Yritysfuusiossa syntyy yksi maailman johtavista pakkausalan yhtiöistä

Amcor on tarjoutunut ostamaan osia Alcan Packaging -yhtiöstä 2025 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Ne Alcan Packagingin liiketoiminnot, joista Amcor on tehnyt ostotarjouksen ovat: Alcan Packaging Global Pharmaceuticals, Alcan Packaging Food Europe, Alcan Packaging Food Asia ja Alcan Packaging Global Tobacco.

Yhdistyvästä yhtiöstä tulee yksi maailman johtavista pakkausalan yhtiöstä, joka tarjoaa huomattavan monipuolista asiantuntemusta, tuotteita ja palveluita. Kesäkuussa 2009 julkistetun tilinpäätöksen mukaan Amcorin liikevaihto oli 9,53 miljardia Australian dollaria. Maailmanlaajuisella konsernilla on 226 tehdasta 34 maassa sekä noin 21 000 työntekijää. Amcorin Alcan Packagingilta ostamat liiketoiminnot lisäävät liikevaihtoa noin 4,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria, ja kaupassa siirtyy 28 maassa sijaitsevat 80 tehdasta, joissa työskentelee 14 000 työntekijää.

Ehdotettu yrityskauppa tukee myös Amcorin ilmoittamaa tavoitetta kasvattaa strategisesti tärkeitä joustopakkausten ja taivekartonkien liiketoiminta-alueita. Se vahvistaa yhtiön sitoutumista pakkausalaan.

Amcorin pääjohtajan Ken MacKenzie kommentoi: "Uskomme, että tämä yrityskauppa tuo entistä enemmän lisäarvoa sekä Amcorin että Alcan Packagingin asiakkaille, sillä tuotevalikoima laajenee ja asiakaspalvelu tehostuu. Kiinteää omaisuuttakin tärkeämpää on se, että yhdistynyt yhtiö saa molempien organisaatioiden lahjakkaimmat ihmiset toteuttamaan näitä parannuksia."

Amcor on vahvassa taloudellisessa asemassa toteutettuaan neljä vuotta vuonna 2005 käynnistettyä The Way Forward -kunto-ohjelmaa. Ohjelma suunniteltiin parantamaan ydinosaamista useilla alueilla sekä auttamaan keskitetymmän liiketoimintaportfolion luomisessa. Pääomakurin parantuminen ja kustannustenhallintatoimet ovat luoneet pohjan sille, että yhtiö on valmis hyödyntämään yritysoston suomat mahdollisuudet.

"Vaikka talouden ajat ovat globaalisti vaikeat, Amcor on vahvassa rahoitusasemassa", MacKenzie toteaa. "Teimme vaikeita päätöksiä muutama vuosi sitten, kun päätimme laittaa yhtiön kuntoon keskittymisen ja kurin avulla. Nyt tämä yrityskauppa sopii kuin nakutettu strategisiin kasvusuunnitelmiimme. Voimme kasvattaa osakkeenomistajien arvoa laajentamalla liiketoimintaa sekä hyödyntämällä suurtuotannon etuja, joihin tällainen tilaisuus antaa mahdollisuuden."

"Liiketoiminnan kasvattaminen kestävällä pohjalla on aina ollut julkilausuttu tavoitteemme, ja tämän sopimuksen tekeminen on meille mieluista. Olemme päättäneet tulla johtavaksi yhtiöksi globaaleilla pakkausmarkkinoilla", MacKenzie sanoo.

Yrityskauppa vaatii vielä lainsäätäjien hyväksynnän sekä eurooppalaisten yritysneuvostojen kuulemisen. Yrityskaupan päättämisen odotetaan kestävän useita kuukausia. Siihen asti Amcor ja Alcan Packaging jatkavat toimintaansa kahtena itsenäisenä yrityksenä.

Tietoja Amcorista

Amcor on globaalisti toimiva pakkausvalmistaja, jonka tarjontaan kuuluu laaja valikoima muovi-, kuitu-, metalli- ja lasipakkaustuotteita sekä näihin liittyviä pakkauspalveluita. Se toimii viiden vahvan operatiivisen osaston kautta Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Latinalaisessa Amerikassa, Australian ja Tyynen meren alueella sekä muualla Aasiassa. Amcorin pääkonttori on Melbournessa, Australiassa. Yhtiö toimii 34 maassa, joissa sillä on 226 tehdasta, ja se työllistää maailmanlaajuisesti noin 21 000 ihmistä. Amcorin liikevaihto oli 30. kesäkuuta 2009 päättyneellä tilikaudella 9,53 miljardia Australian dollaria. Lisätietoja osoitteesta www.amcor.com

Tietoja Rio Tintosta

Rio Tinto on Yhdistyneessä kuningaskunnassa pääkonttoria pitävä johtava kansainvälinen kaivoskonserni, johon kuuluvat Lontoon ja New Yorkin pörssissä listattu Rio Tinto plc sekä Australian pörssissä listattu Rio Tinto Limited. Rio Tinton liiketoimintaan kuuluvat mineraalirikkauksien etsintä, louhinta ja käsittely. Tärkeimmät tuotteet ovat alumiini, kupari, timantit, energia (hiili ja uraani), kulta, teollisuusmineraalit (booraksi, titaanidioksidi, suola, talkki) sekä rautamalmi. Liiketoiminta kattaa koko maailman, mutta yhtiö toimii erityisen voimakkaasti Australiassa ja Pohjois-Amerikassa. Myös Etelä-Amerikassa, Euroopassa ja eteläisessä Afrikassa konsernilla on merkittävää liiketoimintaa. Lisätietoja osoitteesta www.riotinto.com

Tietoja Alcan Packagingista

Alcan Packaging (Rio Tinto Group) on maailman johtava lisäarvoa tuottavien erikoispakkausten valmistaja sekä innovatiivisten muovia, teollisia kalvoja, alumiinia, paperia, pahvia ja lasia hyödyntävien ratkaisujen toimittaja eri puolilla maailmaa toimiville asiakkaille. Alcan Packagingin pääkonttori on Pariisissa, Ranskassa. Ne liiketoiminnot, jotka Amcor on tarjoutunut Alcan Packagingista ostamaan, käsittävät 80 tehdasta 28 maassa; työntekijöitä on 14 000. Lisätietoja osoitteesta www.alcanpackaging.com

Lisätietoja antaa:

Amcor Corporate    John Murray       john.murray@amcor.com.au
    Amcor Australiassa,                  Puh: +61-3-9226-9005
    Uudessa-Seelannissa
    ja Aasiassa

Amcor Flexibles    Liesl Weber       liesl.weber@amcor-flexibles.com
    Food & Healthcare                    Puh: +32-2-416-26-39

Amcor Rentsch      Cassandra Biehler cassandra.biehler@amcor-rentsch.com
    (Tupakkapakkaukset)                  Puh: +41-0-79-717-2195

Amcor              Shelley Steele    shelley.steele@amcorpet.com
    PET Packaging                        Puh: +1-734-302-2264

Huomaa: Tämä on ainoastaan epävirallinen käännös. Vain englanninkielinen versio on sitova.

LÄHDE Amcor