Atlas Copco vie energiatehokkuuden uudelle tasolle

02 huhti, 2008, 09:30 BST Kohteesta Atlas Copco

ANTWERPEN, Belgia, April 2 /PRNewswire/ -- Atlas Copco on jälleen kerran todistanut olevansa maailman johtava paineilmakompressorien valmistaja esittelemällä uudet GA-sarjan öljytiivistetyt kompressorit. Kaikki uuden GA-sarjan komponentit on arvioitu ja suunniteltu huolella, jotta ne tarjoaisivat Atlas Copcon asiakkaille luotettavuudeltaan ja energiatehokkuudeltaan huippulaatuisen tuotteen.

"Tämä uusi öljytiivistettyjen kompressorien GA+-sarja on tulosta jatkuvasta panostuksesta tuotekehittelyyn, ja se vahvistaa entisestään johtoasemaamme kompressoritekniikan toimittajana," toteaa Ronnie Leten, Atlas Copcon Compressor Technique -liiketoiminta-alueen pääjohtaja "Yrityksemme pyrkimys tehokkaaseen energian käyttöön ympäristönsuojelun ja ilmastonmuutoksen näkökulmasta on saanut aikaan aivan uuden kompressorisarjan , joka vastaa Atlas Copcon visiota."

Atlas Copco on aina ymmärtänyt asiakkaidensa tärkeimmän huolen: tuotannon maksimoiminen mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Tätä silmällä pitäen Atlas Copco keskittyy tuotannon seisokkien poistamiseen ja tuotetun ilman kuutiometrikohtaisten kustannusten minimoimiseen. FF-tuotteet, integroitu VSD (Variable Speed Drive) -tekniikka ja räätälöityjen tuotteiden kehittäminen ovat vain muutamia esimerkkejä innovaatioista, jotka vastaavat yksittäisten asiakkaidemme luotettavuus-, ilmanlaatu- ja energiatehokkuustarpeita.

Uuden GA-sarjan energiatehokkuus saavutetaan muun muassa korkealaatuisilla puristuselementeillä, jotka perustuvat Atlas Copcon patentoituihin asymmetrisiin roottoriprofiileihin. Ne ehkäisevät tilavuushäviöitä merkittävästi. Puristusprosessin öljytiivistysvaihe, virtaus ja lämpötila on optimoitu niin, että prosessi tapahtuu mahdollisimman alhaisessa lämpötilassa, mikä taas minimoi termodynaamiset häviöt.

"Tehokkain kompressoripakettimme pystyy kuitenkin vieläkin parempaan tehokkaan ruuvielementtinsä ansiosta", sanoo Paulo Pereira, Atlas Copcon GA-kompressoreiden tuotepäällikkö. Esimerkiksi kaikkien ydinkomponenttia ympäröivien elementtien optimoiminen on ensiarvoisen tärkeää. Uusien GA-kompressoreiden kehitysprosessissa panostimme erityisesti kaikkien häviöiden eliminoimiseen, olivatpa ne sitten virtaukseen, mekaniikkaan tai sähköön liittyviä. Näiden tavoitteiden saavuttamisessa hyödynnettiin uusimpia tekniikoita, kuten CFD (Computational Fluid Dynamics) -analyysia."

Energian kulutusta on pyritty vähentämään myös radiaalipuhaltimilla, joissa on VSD-säätö, tehokkailla moottoreilla ja hävikittömillä lauhteenpoistoilla. Muut energiaa säästävät vaihtoehdot, kuten integroitu energian talteenottojärjestelmä ja/tai päämoottorin VSD, voivat tarjota vielä muitakin etuja.

Uusien GA-kompressoreiden vanavedessä ja ydintuotteidensa jatkuvan kehitystyön tuloksena Atlas Copco on kehittänyt myös uuden sarjan integroituja ja itsenäisiä jäähdytyskuivaimia. Kuivaimissa on energiaa säästäviä ominaisuuksia, kuten säästösyklin säädin ja erittäin tehokkaat lämmönvaihtimet, joiden painehäviöt ovat minimaalisia.

Kaikkien näiden ominaisuuksien ansiosta Atlas Copco tarjoaa asiakkailleen paineilmajärjestelmiä, jotka ovat tehokkuudeltaan huippuluokkaa.

Luotettavuus on taattu erityisesti Atlas Copcon omien kulumista minimoivien asymmetristen ruuviroottoriprofiilien ja tarkkojen laakerivalintojen ansiosta. Lisäksi uusien GA-kompressoreiden kestävä ja pienikokoinen rakenne takaa jatkuvan toiminnan myös vaativammissa olosuhteissa, kuten enintään 55 degreesC:n ympäristölämpötilassa ja pölyisissä olosuhteissa. Nämä ominaisuudet pidentävät komponenttien ja yksikön käyttöikää merkittävästi.

Ilman laadun takaavat kaksi avainelementtiä: äärimmäisen tehokas öljynpoistojärjestelmä poistaa öljyn tuotetusta ilmasta, ja huippuluokan jäähdytyskuivaimia on saatavana sekä integroituina että itsenäisinä versioina. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös integrointiin. Kaikki komponentit on integroitu optimaalisesti niin, että tilan tarve on mahdollisimman pieni ja liitännät ovat yksinkertaisia. Uusi GA FF -malli sekä integroitu jäähdytyskuivain ja ilmansuodatin takaavat jatkuvan puhtaan ja kuivan ilman tuotannon, joka pidentää laitteiston käyttöikää, parantaa järjestelmän luotettavuutta ja ehkäisee kalliita seisokkeja ja tuotannon viiveitä.

Chris Lybaert, AIF-divisioonan pääjohtaja, on varma asiastaan ja sanoo: "Uusi GA-sarja asettaa uudet standardit öljytiivistetyille kompressoreille ja takaa yrityksemme aseman alan johdossa."

Atlas Copco on johtava paineilma-alan asiantuntija, joka auttaa asiakkaitaan optimoimaan paineilmajärjestelmiään tarkkojen analyysien ja räätälöityjen asennusten avulla. Uutta GA-sarjaa hyödyntämällä esimerkiksi sementti-, lasi-, kaivos- ja rengasteollisuuden laitokset voivat hyötyä ylivertaisesta energiatehokkuudesta, luotettavuudesta ja ilman laadusta.

Atlas Copco on maailman johtava teollisuusratkaisujen toimittaja. Tarjoamme monenlaisia tuotteita ja palveluja aina paineilma- ja kaasulaitteistoista, generaattoreista, rakennus- ja kaivoslaitteistoista, teollisuustyökaluista sekä koontijärjestelmistä huoltoon ja vuokrauspalveluihin. Atlas Copcon innovaatiot tähtäävät tuottavuuden tehostamiseen. Innovaatioiden kehittämisessä hyödynnetään yhteistyötä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa sekä 135 vuoden kokemusta alalta. Atlas Copcon pääkonttori sijaitsee Tukholmassa ja tuotteita myydään yli 160 markkinoilla. Vuonna 2007 Atlas Copcolla oli 33 000 työntekijää ja sen liikevaihto oli 6700 miljoonaa euroa. Lisätietoja on osoitteessa http://www.atlascopco.com.

Oil-free Air -divisioona kuuluu Atlas Copcon Compressor Technique -liiketoiminta-alueeseen Se kehittää, valmistaa ja markkinoi öljyttömiä paineilmakompressoreita monenlaisille teollisuudenaloille, joilla ilman laatu on elintärkeää, ja öljytiivistettyjä kompressoreja käyttötarkoituksiin, joissa öljystä ei ole vastaavaa haittaa. Divisioona keskittyy ilman optimointijärjestelmiin ja laadukkaan ilman tuotantoratkaisuihin, jotka tähtäävät asiakkaan tuottavuuden parantamiseen. Divisioonan pääkonttori ja päätuotantolaitos sijaitsevat Antwerpenissa, Belgiassa.

Huomautus Ttoimittajille:

Tämä julkaisu, maksuton tietopaketti lehdistölle sekä valokuvia ja kaavioita on Atlas Copcon sivuilla osoitteessa http://www.airforwinners.com

Media contacts: see http://www.airforwinners.com, aif.communications@be.atlascopco.com

LÄHDE Atlas Copco