BAT Stiftung für Zukunftsfragen (BAT tulevaisuudenkysymysten tutkimussäätiö) julkaisee uuden eurooppa-tutkimuksen

17 syys, 2009, 09:00 BST Kohteesta Stiftung fur Zukunftsfragen- eine Initiative von British American Tobacco

HAMBURG, September 17 /PRNewswire/ --

- Cross reference: Picture is distributed via EPA (European Pressphoto Agency) and can be downloaded free of charge under:

- HARVOILLA EUROOPPALAISILLA ON ENÄÄ VARAA LOMAMATKAAN.

- KULUTUSMENOT KRIISIAIKOINA

Loma tarkoittaa matkustamista. Useimpien eurooppalaisten kohdalla tämä ei enää pidä paikkaansa. Ainoastaan kolmasosa (33%) kansalaisista käytti viimeisen kahdentoista kuukauden aikana rahaa vähintään viisi päivää kestävään lomamatkaan. Tämä käy ilmi kansalaisten rahankulutuskäyttäytymistä koskevasta ajankohtaisesta gallup-kyselystä, jossa saksalainen tutkimussäätiö BAT Stiftung für Zukunftsfragen haastatteli yli 12 000 vähintään 14-vuotiasta henkilöä kymmenessä Euroopan maassa: Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Itävallassa, Puolassa, Ranskassa, Saksassa, Suomessa, Sveitsissä, Venäjällä. "Mikään toimiala ei ole säästynyt talous- ja finanssikriisin vaikutuksilta - ei siis matkailualakaan. Monet kansalaiset tuntevat olonsa epävarmaksi eivätkä yksinkertaisesti tiedä, miten talouden tilanne tulee vastaisuudessa kehittymään. Tästä johtuen monet viettivät vuoden parhaat viikot' kotona, toteaa säätiön matkailu- ja Eurooppa-asiantuntija Dr. Ulrich Reinhardt.

MIELUUMMIN RAVINTOLAAN KUIN TEATTERIIN.

KULTTUURISSA SÄÄSTETÄÄN ENITEN

Kun raha käy vähiin, herää uudelleen kysymys, mikä elämässä on tärkeää, ja mistä mahdollisesti voitaisiin luopua. Ainoastaan "matkapuhelimen käyttö" (53%) ja "ulkona syöminen" (54%) ovat alueita, joista useimmat eurooppalaiset eivät luovu. Sitävastoin kansalaiset rajoittavat lisääntyvässä määrin menojaan ennen kaikkea kulttuurin alalla. Niinpä viimeisen kahdentoista kuukauden aikana ainoastaan joka viides kansalainen kävi teatterissa ja vain joka seitsemäs konsertissa (13%), museossa (14%) tai huvi-puistossa (16%). Myöskään elokuvalippuun (37%), 2-4 päivän matkaan (32%) tai urheilutapahtumaan (18%) vain harva eurooppalainen kulutti rahaa. Sen sijaan kodin vapaa-ajan tuotetarjontaan käytetään selvästi mieluummin rahaa: Koko Euroopassa erittäin suosittuja ovat aikakauslehdet (48%), CD:t/DVD:t (43%) tai kirjat (42%). Reinhardtin perustelu: "Kansalainen ei tiedä, kuinka suureen rahankulutukseen hänellä on vielä varaa ja valitsee kriisiaikoina pikemminkin edullisia tarjouksia kotiin".

Stiftung für Zukunftsfragen
    Eine Initiative von British American Tobacco