Belgian valtion hallintayhtiö sijoittaa ESAn Open Sky Technologies Fund- rahastoon

24 syys, 2010, 00:38 BST Kohteesta European Space Agency

NOORDWIJK, Alankomaat, September 23, 2010 /PRNewswire/ -- Vilkastumista pääomasijoitusmarkkinoilla: Belgian valtion hallintayhtiö on sijoittanut tuntuvan, 100 miljoonan euron summan OSTF - Open Sky Technologies Fund- rahastoon. Euroopan avaruusjärjestö (ESA) perusti kyseisen, laatuaan ensimmäisen rahaston maaliskuussa Technology Transfer Programme -ohjelman puitteissa (TTP).

Rahaston tavoitteena on kasvattaa erittäin lupaavia startup-yrityksiä, jotka käyttävät alunperin avaruutta varten suunniteltuja sovelluksia ja teknologiaa ja kaupallistaa nämä nopeasti kasvavilla toimialoilla maapallolla.

Alkuvaiheen sijoituksiin keskittyvällä rahastolla on erinomaiset mahdollisuudet päästä mukaan yhdelle maailman suurimmista ja kuumimmista innovaatiokeskittymistä - avaruusteknologiaan ja sen sovelluksiin. Ainutlaatuisen ESA-yhteytensä ansiosta OSTF on aitiopaikalla löytämässä parhaat yritykset käynnistymisen ja kasvun rahoittamiseen.

ESA on ensiluokkainen lähde hankevirrassa, joka kulkee ESAn eurooppalaisten yrityshautomokeskusten ja sen laaja-alaisten kansainvälisten teknologiansiirto- ja verkostotoimintojen kautta. Näihin kuuluu tulossa oleva sijoitusfoorumi ESA Investment Forum, joka järjestetään 5. lokakuuta Milanossa.

OSTF Trianglen rahastojohtaja Dr.Bernd Geiger on vakuuttunut siitä, että paikannussovellukset kuten paikkatietoihin perustuvat palvelut LBS) kuuluvat vuosikymmenen kuumimpiin puheenaiheisiin.

"Paikannussovellukset, kuten LBS, tarjoavat tuottavat markkinat sijoittajille. Tieto kulloisestakin sijoituspaikasta tuo uuden lisäulottuvuuden kaikkeen, mitä on olemassa tietotekniikassa - se on jotakin, mitä voidaan saavuttaa ainoastaan avaruusteknologioiden avulla, sanoo Geiger. OSTF on jo tehnyt kaksi ensimmäistä sijoitustaan LBS-yrityksiin, ja seuloo tällä hetkellä monia lupaavia mahdollisuuksia.

"Belgia on jo voimakas tukija ja auttaa startup-yrityksiä isännöimällä monia avaruuteen liittyviä yrityshautomoita, joten OSTF halusi saada valtion hallintayhtiön sijoittajaksi. Siellä ymmärtettiin OSTF:n tarjoavan ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvaville markkinoille pääsyyn," ESAn Technology Transfer Programme Officen johtaja Frank Salzgeber painottaa. "Olemme vakuuttuneita siitä, että meidän jälkeemme tulee monia muitakin sijoittajia."

OSTF:ta hallinnoiva Triangle kuuluu Euroopan arvostetuimpiin riskisijoittajiin. Se on aito alkuvaiheen teknologiasijoittaja, joka keskittyy tutkimuslaitosten synnyttämiin spin-offeihin.

Trianglen perustajiin kuuluva Uli W. Fricke toimii tällä hetkellä puheenjohtajana European Private Equity and Venture Capital Association (EVCA)-organisaatiossa, joka edustaa 1 243 jäsentä eri puolilla Eurooppaa ja hallinnoi 335 miljardin euron sijoituksia. Ms. Fricke valittiin vähän aikaa sitten Euroopan vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi pääoma- ja riskisijoituksissa.

LÄHDE European Space Agency