Blancco odottaa 26 maata kattavasta Common Criteria -sertifioinnista voimakasta myynnin kasvua

21 helmi, 2012, 12:05 GMT Kohteesta Blancco Oy Ltd.

JOENSUU, Suomi, February 21, 2012 /PRNewswire/ --

Tiedonhävitysyhtiö Blancco  on saavuttanut vaativan Common Criteria -sertifioinnin. Yhtiö arvioi myynnin julkishallinnolle kaksinkertaistuvan nopeasti sertifioinnin ansiosta. Sertifiointi osoittaa Blanccon tiedonhävitysohjelmiston täyttävän tiukat tietoturvaohjelmistojen laatuvaatimukset. Blanccon ohjelmisto on ensimmäinen eurooppalainen tiedonhävitysohjelmisto, joka on saanut Common Criterian.

Tiedonhävityksen pioneeri ja markkinajohtaja Blancco on saanut tiedonhävitysohjelmistolleen Common Criteria -sertifioinnin. Common Criteria on 26 maassa tunnustettu vaativa, riippumaton standardi, jota monet viranomaiset ja julkishallinnon toimijat edellyttävät tietoturvatuotteilta.

Toimitusjohtaja Kim Väisänen uskoo, että Blanccon myynti julkiselle sektorille kaksinkertaistuu sertifioinnin avulla kahdessa vuodessa. "Odotamme sertifioinnin takaisinmaksuajan jäävän yksittäisiin kuukausiin. Common Criterian hankkiminen vei lähes kolme vuotta, ja investoinnin kokonaiskustannus oli satoja tuhansia euroja."

Väisänen on tyytyväinen myös siihen, että Blanccon asiakkaiden vaatimukset maakohtaisille yksittäisille sertifioinneille vähenevät, koska Common Criteria tunnustetaan kansainvälisesti.

Blancco on ensimmäinen eurooppalainen tiedonhävitysohjelmisto, joka on saanut Common Criteria -sertifioinnin. Yhtiön ohjelmistot ovat entuudestaan tiedonhävitysmarkkinoiden sertifioiduimmat. Ne ovat saaneet toistakymmentä kolmannen osapuolen sertifiointia, tunnustusta ja hyväksyntää muun muassa puolustusliitto NATOlta. Blanccon ohjelmisto tukee kaikkia tärkeimpiä kansainvälisiä ylikirjoitusstandardeja kuten esimerkiksi:

• HMG Infosec -standardi 5, baseline & enhanced
  • BSI/VSITR (Saksalainen ylikirjoitusstandardi)
  • Yhdysvaltain puolustushallinnon standardi DOD 5220.22-M & ECE

Pääsylippu neuvottelupöytään

Suomen kansallisen tietoturvaviranomaisen NCSA-FI:n apulaisjohtaja Aki Tauriainen pitää Common Criteria -sertifioinnin saamista osoituksena siitä, että Blancco huolehtii tiedonhävitystuotteensa elinkaaren hallinnasta. "Yritys ei ole pysähtynyt siihen, että tuote on saatu yhdelle hyväksyttyjen listalle, vaan tuotekehitys on jatkuvaa."

Tauriaisen mukaan kansainvälisillä viranomaismarkkinoilla käytännössä vaaditaan jokin yleisesti hyväksytty tietoturvastandardin sertifiointi. "EAL 2 -tason Common Criteria on monesti minimivaatimus, että päästäisiin neuvottelupöytään esimerkiksi tiettyjen yhdysvaltalaisviranomaisten kanssa."

Blanccon saavuttama Common Criteria on tasoa EAL 3+, eli Tauriaisen mainitsemaa esimerkkiä korkeatasoisempi. Sertifiointi todentaa, että Blanccon tiedonhävitysohjelmisto on ISO 15408 -standardin mukainen.

Sertifiointiprosessi on vaativa

Sen lisäksi, että julkishallinto edellyttää omilta ja alihankkijoidensa käyttämiltä tietoturvatuotteilta Common Criteriaa, myös yritykset vaativat yhä useammin perusteellista, riippumatonta selvitystä tietoturvatuotteen laadusta. Puolueeton Common Criteria -sertifiointi ja siihen kuuluva perinpohjainen testaus osoittaa, että Blanccon ohjelmisto hävittää tiedot kiintolevyiltä ja muilta tallennusvälineiltä pysyvästi.

Sertifiointiprosessi on vaativa.  NCSA-FI:n Aki Tauriaisen mukaan esimerkiksi tuotekehitykseen liittyvät Common Criterian dokumentointivaatimukset voivat olla yksinkertaisesti liian vaativia monelle sertifiointia harkitsevalle yritykselle

Blancco Oy Ltd

Blancco on tiedonhävityksen globaali markkinajohtaja. Blanccon tiedonhävitysohjelmistolla on miljoonia käyttäjiä eri puolilla maailmaa. Blancco on sertifioiduin ja suositelluin ratkaisu alallaan. Yritys palvelee muun muassa pankki-, vakuutus- ja rahoitusalaa, it-laitteiden kierrätysammattilaisia sekä eri maiden hallitusten ja puolustusvoimien alaisia organisaatioita. Vuonna 1997 perustetun Blancco Oy Ltd:n pääkonttori sijaitsee Joensuussa. Blanccolla on useita kansainvälisiä toimipaikkoja ja yhteistyökumppaneita Euroopassa, Yhdysvalloissa, Lähi-idässä, Aasiassa ja Australaasiassa. Lisätietoja http://www.blancco.com .

Lisätietoja:
Kim Väisänen
Toimitusjohtaja, Blancco Oy Ltd.
+358-50-585-2885
kim.vaisanen@blancco.com