Ficosa osti Fractusin A3-osakeosuuden

26 heinä , 2005, 14:30 BST Kohteesta Fractus

BARCELONA, Espanja, July 26 /PRNewswire/ --

- Innovatiivista fraktaaliantenniteknologiaa huomispäivän ajoneuvoille

Autoteknisiä järjestelmiä ja komponentteja valmistava monikansallinen Ficosa International ja Fraktus, fraktaaliantenniteknologian edelläkävijä, ovat solmineet sopimuksen, jolla Ficosasta tuli Advanced Automotive Antennas (A3) -yhtiön yksinomistaja. Ficosan ja Fractusin vuonna 2002 perustama A3 kehittää fraktaalipohjaisia antenneja autoteollisuuden tarpeisiin.

Sopimus antaa Ficosalle yksinoikeudella Fractusin fraktaaliantenniteknologiaa koskevan maailmanlaajuisen lisenssin autoteollisuudessa.

Ficosan hankkiman Fractusille kuuluneen 50%:n osakeosuuden turvin Ficosa voi liittää fraktaaliantenniliiketoiminnan osaksi yritystoimintaansa, kasvattaa tuotepalettiaan ja vahvistaa jalansijaa, jonka Fractusin antenniteknologia on jo saavuttanut kansainvälisessä autoteollisuudessa.

Vuoden 2005 alussa silloinen yhteisyritys A3 toi markkinoille fraktaaliteknologiaan perustuvia antennituotteita Fiatin ja ranskalaisen PSA-konsernin (Peugeot-Citroën) valmistamissa autoissa. A3 solmi samoin vuoden 2005 alussa japanilaisen Nippon Antennan kanssa maailmanlaajuisen teknologialisenssisopimuksen antennituotteiden kehittämisestä ja valmistamisesta tämän asiakkaille, Nissanille ja Mazdalle.

Vuonna 2005 A3:lle myönnettiin ensimmäisenä espanjalaisena yhtiönä arvostettu PACE-palkinto parhaasta autoteollisuuteen liittyvästä innovaatiosta maailmassa.

Fraktaaliantenniteknologian ansiosta perinteisten antennimallien kokoa voidaan pienentää huomattavasti ja perinteinen erillinen ulkoinen antenni voidaan korvata tehokkaalla integroitavalla antennilla, joka voidaan sijoittaa esimerkiksi taustapeileihin auton sisään tai ulkopuolelle tai muihin auton rakenneosiin. Tämä teknologia mahdollistaa monenlaisten telemaattisten palveluiden - kuten radion, GPS:n ja puhelimen - käytön yhdellä antennilla.

Ficosa International

Ficosa International on vuonna 1949 perustettu monikansallinen konserni, joka on keskittynyt autoteknisten järjestelmien ja rakenneosien tuotekehitykseen, valmistukseen ja tuotteistamiseen. Ficosan pääkonttori sijaitsee Barcelonassa ja yhtiö työllistää yhteensä 6300 henkeä kaikkiaan 18 eri maassa ympäri maailman. Ficosa omaa vahvat tuotekehittelyresurssit ja sen patenttisalkusta löytyy 675 patenttia. Ficosa toimii alihankkijana ja teknologiapartnerina maailman suurimmille autonvalmistajille. http://www.ficosa.com

Fractus

Fractus suunnittelee ja valmistaa langattomille sovelluksille tarkoitettuja helposti integroitavia, edullisia ja tehokkaita mini- ja monikaista-antenneja. Fraktaalien ainutlaatuisten tilantäyttö- ja monitaso-ominaisuuksien ansiosta Fractus-antenneja voidaan hyödyntää matkapuhelimissa, langattomissa Bluetooth(R)-, WLAN- ja UWB-laitteissa sekä tukiasemissa. Fractusilla on 36 patenttiperheineen hallussaan huomattava tiedollinen pääoma. Vuonna 2005 World Economic Forum myönsi Fractusille "Technology Pioneer" -palkinnon. www.fractus.com