Fisker Karman päästöt ja taloudellisuus arviolta 83 g CO2/km ja 3,5 L/100 km

09 syys, 2009, 01:35 BST Kohteesta Fisker Automotive Inc.

IRVINE, Kalifornia, September 9 /PRNewswire/ --

- Valokuva liitettynä

- Tyylikäs plug-in -hybridisedan puhtaampi ja tehokkaampi kuin nykypäivän parhaimmisto

Fisker Karman plug-in hybridisähköauton päästöt vain 83 g CO2/km ja sen kulutus on 3,5 L/100 km mitattuna SAE-metodologialla, jolla mitataan plug-in -hybridien päästöjä.

(Valokuva: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20090908/LA71461 )
    (Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20070905/LAW009LOGO )

Ensi viikolla Frankfurt Motor Showssa Saksan debyyttinsä tekevä neliovinen Karma tulee olemaan yksi maailman puhtaimmista, vähäkulutuksellisista autoista, maailmassa tarjoten silti samalla maailmanluokan tyyliä ja suorituskykyä.

Society of Automotive Engineersin (SAE) laskelmat arvioivat hiilidioksidipäästöjen alittavan tämän päivän puhtaimpien tuotantoautojen arvot ja olevan keskimäärin 75 prosenttia alhaisemmat kuin kilpailevien ajoneuvojen. SAE on kansainvälisesti tunnustettu asiantuntijaorganisaatio, joka auttaa kehittämään hallituksen ajoneuvopolitiikkaa.

Noin 941 miljoonaa litraa (248 miljoonaa gallonaa) polttoainetta voitaisiin säästää ja 2,3 miljoonaa tonnia (2,5 miljoonaa US tonnia) CO2-päästöjä estää myymällä 15 000 Karmaa vuodessa vuoteen 2016. Tämän kaiken mahdollistaa auto, jossa on 403 hv ja enemmän vääntöä kuin useimmissa superautoissa, 0-100 km/h (62 maileissa) kiihdytys kestää noin kuusi sekuntia ja huippunopeus on 201 km/h (125 maileissa).

"Fisker Karma on autoilun tulevaisuus," sanoi pääjohtaja Henrik Fisker. "Se todistaa, että voimme ajaa ympäristöllisesti vastuullisia autoja tinkimättä emotionaalisista seikoista, jotka saivar meidät alunperin rakastumaan autoihin."

Karman tankkaaminen voisi maksaa ainoastaan 0,02 euroa/km (0,03 dollariin/maili), kuluttaen vain 21 kilowattia per 100 km sen pelkästään sähköisessä häivetilassa, SAE-metodologian mukaan. Todellinen vuosikeskiarvo olisi kuitenkin lähempänä 0,05 euroa/km (0,07 dollariin/maili) häive- ja urheilutilaa (polttoaine) yhdistävässä käytössä. Todelliset taloudellisuus- ja päästöarvot vaihtelevat riippuen yksilöllisistä ajotavoista ja käyttövaatimuksista.

Häivetilassa -- joka kytkeytyy tarvittaessa ohjauspyörään asennetulla painike-kytkimillä -- Karmaa voidaan ajaa yleistyvillä liikennettä rajoittavilla matalapäästöalueilla (LZ) ympäri Eurooppaa. Noin 70 kaupunkia kahdeksassa Euroopan maassa on ottanut käyttöön LZ-alueet, mukaan lukien Berliini, Stuttgart, Lontoo ja Amsterdam.

Karmasta tulee ensimmäinen tuotannossa oleva plug-in -hybridisähköauto (PHEV) sen tullessa myyntiin 2010. Sen ainutlaatuisen Q-DRIVER(R) voimansiirron odotetaan tarjoavan 80 km (50 mi) ajokantaman sen 22 kWh/200 kW litium-ion -akkujen täyttä latausta kohti, ja sen kokonaiskantama on yli 480 km sen polttoainekäyttöisen moottorin/generaattorin avulla.

Fisker Automotive on valmis hyötymään valtavasti, kun maailman maiden tuki puhtaita autoja kohtaan kasvaa. Esimerkiksi USA on ilmoittanut aikeensa tuoda 1 miljoonaa plug-in -hybridiautoa teilleen vuoteen 2015 mennessä. Saksa paljasti hiljattain toimintasuunnitelman, joka mukaan sen teillä kulkee miljoona sähköautoa vuoteen 2020 mennessä. Japani haluaa sähköautojen muodostavan puolet ajoneuvojen kokonaismyynnistä vuosikymmenen sisällä.

TIETOJA FISKER AUTOMOTIVE INC.:STÄ

Fisker Automotive on yksityisomistettu, korkeatasoinen amerikkalainen autoyhtiö, jonka visiona on johtaa autoteollisuus seuraavan sukupolven autoihin korkealuokkaisen suunnitteluosaamisen ja ympäristöystävällisen voimansiirto- teknologian avulla. Yhtiön päämaja sijaitsee Irvinessä, Kaliforniassa, Amerikan Yhdysvallat.

Huomautus toimittajille:

Tämän tiedotteen mukana tuleva kuva on saatavana European Pressphoto Agencystä (EPA) osoitteessa http://www.epa-photos.com.

LÄHDE Fisker Automotive Inc.