HI-FOG(R) suojaa ensimmäistä kertaa suomalaista tunnelia

27 touko, 2008, 21:04 BST Kohteesta UTC Fire & Security

HELSINKI, Finland, May 27 /PRNewswire/ --

Suomen ensimmäinen tunneliin tarkoitettu automaattinen sammutusjärjestelmä tullaan asentamaan Helsingin maanalaiseen huoltoväylään vielä kuluvan vuoden aikana. Tämä korkeapaineiseen vesisumuteknologiaan perustuva, suomalaisen Marioff Corporation Oy:n kehittämä ja toteuttama innovatiivinen HI-FOG(R) järjestelmä kattaa maanalaisen huoltoväylän ensimmäisen vaiheen aikana rakennettavan n. 1 km pituisen huoltoajoon tarkoitetun maantietunnelin kokonaisuudessaan.

Keskustan huoltotunneliksi kutsuttu hanke kattaa lopullisesti valmistuessaan n. 2 km pituisen, syvimmillään lähes 40 metriin ulottuvan osuuden aivan Helsingin ydinkeskustan alla. Tunnelin on tarkoitus palvella ydinkeskustan alueen liikkeiden ja tavaratalojen huoltoliikennettä niin, että jakeluautot saadaan pois kaduilta ja keskustan kävelyalueita voidaan laajentaa. Tärkeimpiä käyttäjiä huoltotunnelille ovat Stockmann, sekä remontoitava Makkaratalo jota Sponda hallinnoi.

Tunneli alkaa etelässä Ruoholahden kupeesta, alittaa Stockmannin keskustan tavaratalon ja kaartuu pohjoiseen Kruunuhakaan, missä se yhdistää siellä jo olevat pysäköintialueet. Mittava tunnelihanke Helsingin keskustan alla etenee kovaa vauhtia. Tunnelin ensimmäisen vaiheen tekniikan asennustyöt tehdään nopealla aikataululla ja toinen vaihe jatkuu välittömästi ensimmäisen valmistuttua.

Hankkeen toteuttaa Helsingin kaupungin rakennusvirasto (HKR- Rakennuttaja). Tunnelin louhinnan ovat urakoineet SRV Yhtiöt ja Lemcon. Tunnelin ensimmäisen vaiheen sisustamisen pääurakoitsijana toimii SRV Yhtiöt. Kuten projektin muissakin sisustusurakoissa, myös sammutusjärjestelmän osalta järjestettiin kesällä 2007 julkinen tarjous- ja hankintamenettely. Marioffin korkeapaineiseen vesisumuun perustuva teknologia todettiin olevan kustannustehokkain vaihtoehto.

HI-FOG(R) vesisumusammutusjärjestelmä on perusteellisesti testattu tunneliolosuhteissa täysimittaisissa palotesteissä, joista viimeisin tehtiin Espanjassa TEKESin tukemassa tutkimushankkeessa. HI-FOG(R) vesisumujärjestelmien tuotekehitys perustuu laajamittaiseen testaustoimintaan, jonka tuloksia käytetään järkevästi suunnittelun perusteena. Marioffin kokemus vesisumujärjestelmien toimittamisesta tunneleihin on Eurooppalaista huippuluokkaa viimevuosina toteutettujen mitattavien tunnelihankkeiden perusteella. Keskustan huoltotunneli mukaanluettuna Marioff urakoi kolmea HI-FOG(R) vesisumujärjestelmää Eurooppalaisissa tunnelissa.

Tunnelien palosuojaus on suhteellisen uutta Euroopassa, joskin keskustelu tunnelien paloturvallisuustason nostamisesta on eri asiantuntijoiden, tunnelioperaattoreiden ja tiehallintojen välillä ollut vilkasta viime vuosina sattuneiden useiden vakavien palo-onnettomuuksien seurauksena. Tulipalo on oikeastaan ainoa vakava turvallisuusuhka tunneleissa, sillä tilan rajallisuudesta johtuen kuumat savukaasut leviävät nopeasti ja saattavat estää normaalin pelastus- ja sammutustoiminnan. Tunneliin tarvitaan sammutusjärjestelmä, jotta mahdollisessa palotilanteessa pystytään turvaamaan tunneliin loukkuun jääneiden evakuointi, turvaamaan pelastuslaitoksen operatiivinen toiminta ja jotta pystytään pitämään palovahingot mahdollisimman pieninä. Ihmishenkien turvaamisen ohella tärkein tehtävä on estää rakenteellisten vahinkojen syntyminen sekä siten lyhentää tunnelin käyttökatkoksia ja pienentää korjauskustannuksia.

UTC Fire & Security

Marioff Corporation Oy on osa UTC:n Fire & Security -osastoa, joka tarjoaa paloturvallisuus- ja turvallisuusratkaisuja yli miljoonalle asiakkaalle ympäri maailmaa. Pääkonttori sijaitsee Connecticutissa, Yhdysvalloissa. UTC:n Fire & Security on liiketoimintayksikkö United Technologies -yhtymässä, joka tarjoaa huipputeknologian tuotteita ja palveluita rakennus- ja ilmailuteollisuudelle kautta maailman. Lisätietoja osoitteesta www.utcfireandsecurity.com.

Marioff Corporation Oy perustettiin vuonna 1985 yrittäjyyden ja innovatiivisuuden hengessä. Tuo henki elää edelleen ja nykyään meidän HI-FOG(R)-vesisumusammutusjärjestelmämme on käytössä melkein kaikissa maailman suurimmissa risteilyaluksissa. HI-FOG(R) tarjoaa huomattavia etuja verrattuna tavallisiin kuivalla maalla käytettyihin vesisprinklerijärjestelmiin, missä HI-FOG(R) toteuttaa valtavaa palontorjunta- potentiaaliaan kuljetusalalla (tie- ja rautatietunnelit, asemat), rakennusalalla (hotellit, museot, pilvenpiirtäjät, IT-keskukset ja historiallisesti arvokkaat rakennukset) sekä teollisuusalalla (sähkön tuottaminen ja toimittaminen, tehdastuotanto). Pääkonttorimme sijaitsee Vantaalla ja työntekijöitä oli vuoden 2007 lopussa maailmanlaajuisesti noin 400. Liikevaihto oli yli 100 miljoonaa euroa ja kannattavuus hyvä. United Technologies Corporationin (UTC) divisioona Fire & Security on ostanut yrityksemme äskettäin. UTC tytäryhtiöitä ovat muun muassa Pratt & Whitney, Otis ja Carrier. Osana UTC:tä olemme voimakkaampia ja globaalimpia kuin koskaan ennen.

Web site: http://www.utcfireandsecurity.com

LÄHDE UTC Fire & Security