hotel.infon hotellien hintaindeksi vuoden 2009 kolmannelle neljännekselle (Q3): On havaittavissa maailmanlaajuisen hotellin hintojen romahduksen heikkenemistä, mutta taantuma ei vielä ole ohi

29 loka, 2009, 07:00 GMT Kohteesta hotel.de AG

NÜRNBERG, Saksa, October 29 /PRNewswire/ -- Eurooppa:

- Hintojen lasku yhä osittain jopa huomattavaa

- Moskovassa suurin, Lontoossa vähäisin hintojen romahdus

- Joissain metropoleissa hinnat nousseet hieman

Maailmanlaajuisesti:

- Pekingissä, Dubaissa ja Bangkokissa suurin hintojen lasku

- New Yorkissa huomattavaa huonehintojen nousua, jonka ansiosta se pudottaa Moskovan maailman kalleimman hotellikaupungin paikalta

Vaikka menneinä talouskriisin kuukausina onkin kaikkialla ollut nähtävissä maailmanlaajuista hotellihuoneiden hintojen alentumista, tämä trendi on heikentynyt vuoden kuluessa. Mistään selvästä yöpymishintojen elpymisestä laajassa mittakaavassa ei voida kuitenkaan puhua. Useimpien tutkittujen eurooppalaisten ja maailmanlaajuisten kohteiden huonehinnat ovat edelleen selvästi viimevuotista tasoa alhaisemmat. Vain yksittäisissä suurkaupungeissa oli nähtävissä vähäistä hintojen nousua.

Nämä tulokset selviävät hotel.infon, yli 210 000 hotellia maailmanlaajuisesti käsittävän online-hotellinvarauspalvelun laatimasta hotellihintojen indeksistä, joka koskee vuoden 2009 kolmatta neljännestä. Online-hotellivälittäjä arvioi hotellihintapyyntöjä vertaamalla vuosien 2008 ja 2009 kolmannen neljänneksen hintoja keskenään sekä vertasi nykyisiä hintoja vuoden 2009 toiseen neljännekseen.

Seuraavat tulokset perustuvat kaikki hotelli- ja huonekategoriat kattaviin keskimääräisiin yö- ja huonekohtaisiin hotellihintoihin:

Eurooppa

Useimmissa Euroopan maissa hotellinpitäjät kärsivät kesäneljänneksellä yhä osaksi huomattavista hinnanalennuksista. Etenkin ylikalliina pidetyt kaupungit Moskova (-17,04 %), Helsinki (-16,41 %) ja Varsova (-12,13 %) alensivat hintojaan. Pudotus oli massiivista jo edellisvuoteen verrattuna, ja verrattaessa vuoden 2009 kolmatta neljännestä toiseen neljännekseen pudotus vain jatkui. Kriisin koetteleman Espanjan pääkaupungin Madridin hotellihinnat putosivat odotetusti paljon, -13,42 %, mutta katalonialaisen suurkaupungin Barcelonan luku -1,72 % oli huomattavasti parempi. Vaikka Englantia pidetäänkin pahasti talouskriisin koettelemana, tämä ei kuitenkaan näy ainakaan jyrkästi putoavina Lontoon...

hotel.infon hotellihinta-indeksin Q3/2009 sekä eurooppalaisen ja maailmanlaajuisen hotellien vertailun kaikki tulokset näet napsauttamalla tästä:

Lehdistön yhteyshenkilö:

hotel.info