hotel.infon hotellihintabarometri: yöpyville hotellivieraille edullisimmat maat

24 tammi, 2012, 10:44 GMT Kohteesta hotel.info

NÜRNBERG, Saksa, January 24, 2012 /PRNewswire/ --

Missä maissa hotellivieraat voivat hyötyä edullisista yöpymishinnoista ja missä taas yöpyminen oli kalleinta? hotel.info [ http://www.hotel.info ], maksuton online-hotellivarauspalvelu, joka tarjoaa yli 210 000 hotellia ympäri maailmaa, selvitti keskimääräiset huonehinnat Euroopan unionin alueella vuoden 2011 viimeisellä vuosineljänneksellä.

Tulos osoitti seuraavaa:

- Suomi sijalla 4, Ruotsi EU:n selvästi kallein hotellimaa

- Yöpyminen Puolassa selvästi edullisempaa

- Huonehinnat Liettuassa yli puolta halvemmat kuin kärkimaissa

Vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä huonehinta Ruotsissa oli EU-maiden korkein eli keskimäärin 134,22 euroa. Toisen sijan nappasi Tanska 123,48 eurolla. Näissä molemmissa Pohjoismaissa keskihinnat pysyivät vakaina, mutta kolmanneksi sijoittuneessa Isossa-Britanniassa hotellivieraat saivat pulittaa yöpymisestä selvästi enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden 2010 viimeisellä neljänneksellä hotellihuoneen hinta nousi 3,37 % 116,14 eurosta 120 euroon. Ruotsin ja Tanskan joukkoon pääsi myös kolmas Pohjoismaa Suomi, joka kuuluu viiden kalleimman EU-kohteen joukkoon. Siellä keskimääräinen yöpymishinta nousi 2,74 % noin 116 euroon.

Hotelliyöpyjät säästivät euroja erityisesti Puolassa. Siellä yöpymishinta laski etenkin valuuttasyistä vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä 6,64 % eli 71,61 euroon. Unkarissakin valuuttojen heilahtelut laskivat euroalueelta tulevien yöpyjien hotellihintoja. Hotellihuoneen hinta oli tässä eurooppalaisessa sisämaakaupungissa 67,17 euroa eli tasan puolta halvempi kuin kärkimaassa. Vielä enemmän vieraat hyötyivät Tšekissä ja Liettuassa. Siellä yöpyminen maksoi keskimäärin vain 65,75 euroa ja 60,31 euroa.

Koko lehdistötiedotteen löydät tästä:

Lehdistön yhteyshenkilö:

Aleksander Szumilas