Hotellihintabarometri: Yöpymishinnat jälleen nousussa laaja-alaisesti

10 joulu, 2009, 07:00 GMT Kohteesta hotel.de AG

NÜRNBERG, December 10 /PRNewswire/ -- http://www.hotel.info -online-hotellinvarauspalvelun hotellihintabarometri marraskuulle näyttää hotellihintojen selvää nousua laaja-alaisesti.

Online-hotellivälittäjä on verrannut marraskuun 2009 hotellihintapyyntöjä edeltävien kuukausien arvoihin sekä verrattavissa olevaan edeltävän vuoden ajanjaksoon.

Yöpymishinnat ovat nousseet edeltäviin kuukausiin verrattuna niin Euroopassa kuin maailmanlaajuisestikin. Vaikka yöpymishinnat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta olivatkin tämän vuoden marraskuussa vielä vuoden 2008 marraskuun tason alapuolella, eli sen tason alapuolella, jolloin talouskriisi ensimmäistä kertaa näkyi, hinnat ovat kuitenkin elpyneet viime kuukausien aikana huomattavasti.

Yli puolessa kaikista metropoleista hotellihintabarometri on nousussa. Ainoastaan Amsterdam, Istanbul, Lissabon, Dubai ja Ciudad de México joutuvat yhä kamppailemaan muutaman prosenttiyksikön huonehintojen laskun kanssa. Kaikki muut metropolit ilmoittivat marraskuussa edeltäviin kuukausiin verrattuna vähintään saman suuruisina pysyviä huonehintoja tai pystyivät jopa enimmäkseen nostamaan niitä.

Tukholman, Helsingin tai Varsovan kaltaiset kaupungit, joiden hotellihinnat laskivat kriisivuonna 2009 erityisen voimakkaasti, elpyivät nyt marraskuussa ja pystyivät nostamaan huonehintojaan jopa 15 %. Maailman metropoleista nousee esiin etenkin Rio de Janeiro. Siellä hintojen nousu on jopa 20 %. Myös New Yorkin, Tokion ja Shanghain yöpymishinnat näyttävät selkeitä elpymisen merkkejä.

Ohje: Hotellihintabarometri kuvaa yöpymishintojen kehitystä ja kertoo niiden väliaikatietoja. Vuoden 2010 alussa hotel.info julkaisee tietoja koko vuodelta hotellihintaindeksissään.

Täydellisen lehdistötiedotteen sekä Euroopan ja muun maailman kaupunkien vertailut löydät tästä:

Lehdistön yhteyshenkilö:
    hotel.de AG