ISCC; "EU-ministerit välttelevät kansainvälisiä sääntöjä, jotka koskevat iranilaista poliittista ryhmää"

20 maalis, 2007, 19:22 GMT Kohteesta International Study Committee for Change in Iran

LONTOO, March 20 /PRNewswire/ -- "Ilmaisin syvän huolestumiseni Iranin jatkuvasta näiden terroristijärjestöjen tuesta samaan aikaan, kun he vaativat minulta, itse asiassa melko onnistuneestikin, työskennellessäni sisäministerinä, että tuomitsisimme terroristijärjestö MEK:n, joka toimi Irania vastaan." Ison-Britannian ulkoministeri Jack Straw, helmikuussa 2006 BBC:n haastattelussa

Brysselin ja muun Euroopan poliittisissa piireissä ei ole salaisuus, että PMOI - joka tunnetaan MKO:na ja MEK:nä - on toiminut neuvotteluvalttina EU:n neuvotteluissa Teheranin kanssa.

Viimeisin tapaus oli 21.10.2004, jolloin AFP (Agence France-Presse) julkaisi Iranin ydinohjelman Euroopan ehdotusten valmistelevan tekstin. Tässä ehdotuksessä yksi kohta oli: "Toimisimme yhteistyössä terrorismin estämisessä ja lannistamisessa lakien ja säädösten mukaisesti. Pitäisimme MEK:iä (Iranin kapinallisryhmää) edelleen terroristijärjestönä."

12.12.2006 Eurooppalainen alioikeus kumosi EU:n ministereiden neuvoston päätöksen, joka koski ryhmän lisäämisen EU:n terroristiluetteloon ja järjestön varojen jäädyttämistä, ilmoittaen, että luetteloon lisääminen on rikkonut ryhmän perusoikeuksia ja -suojaa. Se julkaisi lausunnon, jossa sanottiin, että neuvoston päätös "on poistettu takautuvasti laillisesta järjestyksestä eikä sen katsota koskaan olleen olemassakaan ", ja käskettiin neuvoston maksamaan omat oikeudenkäyntikulunsa ja maksamaan neljä viidesosaa asiankantajan kuluista.

Ministereiden neuvosto julisti ryhmälle osoitetussa kirjeessä, että se on "päättänyt antaa PMOI:lle lausunnon, jossa on syyt, miksi se pidetään edelleen EU:n terrorismiin liittyvien henkilöiden, ryhmien ja lakitoimiyksiköiden varojenjäädytysluettelossa." Se ei antanut mitään todisteita, jotka oikeuttaisivat ryhmän sisällyttämisen luetteloon.

Tätä on paheksuttu diplomaattien parissa. Jokin aika sitten International Herald Tribunessa julkaistu 10 000 parlamentikon lausunto on merkittävä reaktio tähän "järkyttävään" skandaaliin. Sitä seurasi Brysselin iranilaisen yhteisön mielenosoitus.

Web-seminaari aiheesta: tiistaina, 20.3.2007, klo 14.00 GMT

Jos haluat liittyä tähän verkkotapahtumaan, napsauta seuraavaa linkkiä

Yhteystiedot:

S.Azari