Kazakstan valmis Etyj-troikkaa ja puheenjohtajuutta varten

03 joulu, 2008, 10:29 GMT Kohteesta Government of Kazakhstan

ASTANA, Kazakstan, December 3 /PRNewswire/ -- Kazakstanista tulee Euroopan Turvallisuus- ja Yhteistyöjärjestön Etyjin troikan jäsen vuonna 2009 ennen kuin maa omaksuu järjestön puheenjohtajuuden 2010. Tämä uusi asema järjestön ytimessä asettaa keski-aasialaisen maan Helsingissä marraskuun 4. ja 5. 2008 pidettävän 16. Etyjin ministerineuvoston kokouksen keskipisteeseen. Kazakstan oli Itsenäisten Valtioiden Yhteisön (IVY)yhteinen ehdokas ja se on ensimmäinen koskaan neuvostotasavaltojen joukosta valittu kandidaatti.

(Kuva: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20081203/330706 )

Etyjin puheenjohtajuus on looginen seuraus itsenäisen Kazakstanin 16 vuotta kestäneelle poliittiselle ja taloudelliselle kehitykselle. Kazakstanin ulkoministerin Marat Tazhinin mukaan "sen juuret voidaan jäljittää puheeseen, jonka presidentti Nursultan Nazarbayev piti Etyjin Lissabonin kokouksessa 1996."

Helsingin kokouksessa ministeri Tazhinin tulisi painottaa tarvetta löytää parempi tasapaino Etyjin kolmen toiminta-alueen - ihmisoikeuksien, turvallisuuden ja talouden - välille, sekä vapauttaa järjestö syytöksistä joiden mukaan se on valikoiva ja kaksinaismoralistinen. Valmistautuakseen Kazakstanin puheenjohtajuutta varten ja todistaakseen että maa on aidosti valmis omaksumaan Etyjin demokraattiset arvot, ministeri Tazhinin hallitus esitteli uudistuspaketin jonka tarkoituksena on kehittää monipuoluesysteemiä, vapauttaa poliittisten puolueiden toimintaa sekä demokratisoida medialainsäädäntöä.

Toinen suuntaus jota Kazakstan tahtoo painottaa tulevana puheenjohtajana on tasavertaisen poliittisen dialogin edistäminen maiden välillä. Maan pääkaupunki Astana isännöi viime lokakuussa konferenssia nimeltä 'Yhteinen Maailma: Edistystä Erilaisuuden Kautta', joka toi yhteen yli 50 ulkoministeriä sekä muslimi- että länsimaista.

Kazakstan myös kehitti 'Polku Eurooppaan'-nimisen valtio-ohjelman nostaakseen maan välit Euroopan maiden kanssa strategisen kumppanuuden tasolle, ottaakseen aktiivisesti eurooppalaisia malleja käyttöön Kazakstanin lakien parantamiseksi sekä houkutellakseen sekä hallintaan että insituutionaaliseen kehitykseen liittyvää edistynyttä teknologiaa ja asiantuntemusta.

Kaikki nämä aloitteet puhuvat selvästi sen puolesta että Kazakstan on valmis sitoutumaan liberalisointiin, demokratisointiin sekä muutokseen niiden periaatteiden mukaisesti joiden päälle Etyj on rakennettu.

Koska Etyjin puheenjohtajuus vaihtuu vuosittain, sekä sen edellinen että seuraava puheenjohtaja avustavat sen nykyistä puheenjohtajaa taatakseen järjestön toiminnan jatkuvuuden. Yhdessä nämä kolme puheenjohtajaa - nykyinen, edellinen ja tuleva - muodostavat Etuj-troikan. Vuonna 2009 troikkaan kuuluvat Kreikka, Suomi ja Kazakstan.

Kontakti:
    Greg Delaney