Kielin viikko 2010 19.-27. kesäkuuta: värikäs, tapahtumarikas ja monipuolinen

30 huhti, 2010, 15:47 BST Kohteesta Landeshauptstadt Kiel

KIEL, Saksa, April 30, 2010 /PRNewswire/ -- Värikäs, tapahtumarikas ja monipuolinen - näin esittelee itsensä Kielin viikko 2010, joka järjestettiin ensimmäisen kerran jo 128 vuotta sitten. Maailman suurin purjehdustapahtuma ja Pohjois-Euroopan suurin kesätapahtuma tarjoaa 19.-27. kesäkuuta välisenä aikana yli kolmelle miljoonalle odotetulle vieraalle jälleen mielenkiintoisen yhdistelmä politiikkaa ja kulttuuria, urheilua ja ajanvietettä, tiedettä ja talousasioita. Tämän vuoden ohjelma sisältää yli 2 000 yksittäistä tapahtumaa.

Kielin viikko avataan virallisesti lauantaina 19. kesäkuuta raatihuoneen aukiolla. Avaajina toimivat Schleswig-Holsteinin pääministeri Peter Harry Carstensen ja kieliläinen Axel Milberg, joka on tullut tutuksi Tatort-poliisisarjan komisariona. Avajaisten jälkeen juhlitaan, pidetään hauskaa, nautitaan taiteesta ja kulttuurista, urheillaan sekä kuunnellaan musiikkia jälleen yhdeksän päivän ajan. Maissa järjestetään keskustelutilaisuuksia, esitelmiä, poliittisia tapahtumia, näyttelyitä, urheilukilpailuja ja erilaisia juhlatilaisuuksia. Kielin viikon tärkein tapahtuma on kuitenkin purjehdusregatta, joka järjestetään Kielin kaupunginosan Schilkseen edustalla. Kansainvälinen purjehtijaliitto ISAF Sailing World Cup, joka vastaa kaikista olympiapurjehdusluokista, vierailee myös tänä vuonna Kielissä. Regattaan ottaa osaa noin 5 000 purjehtijaa 2 000:lla purjeveneellä noin 50:stä eri maasta. Suunnitelmissa on 400 aloitusta 40:ssä purjehduslajissa kymmenellä eri radalla.

Kielin viikkoa 2010 tukevat sen tärkeimmät yhteistyökumppanit AUDI AG, HSH Nordbank AG ja Veolia Umweltservice GmbH. "Official Car" -autoksi nimetty Audi järjestää henkilö- ja tavarakuljetukset tapahtumapaikalle omilla ajoneuvoillaan. Veolia vastaa muun muassa Schilkseen kaupunginosassa järjestettävästä ilotulituksesta. HSH Nordbank puolestaan tukee urheilua, kulttuuria ja tieteellisiä tapahtumia. Mukana on jälleen myös maailman suurin vesiurheilumessutapahtuma "boot Düsseldorf", Kielin viikon regatan monivuotinen yhteistyökumppani.

Lisätietoja ja tiedotusmateriaalia saa osoitteesta http://www.kieler-woche.de.

Tim Holborn
    Osavaltion pääkaupunki Kiel