Peugeot Citroen nayttaa mallia ottamalla kayttoon uutta teknologiaa

05 loka, 2005, 08:00 BST Kohteesta Kyriba GmbH

HELSINKI, Finland, October 5 /PRNewswire/ --

- Peugeot Citroen organisoi maailmanlaajuisesti kassavirtojen ja pankkiyhteyksien hallinnan adoptoimalla uuden teknologian Kyribati-nimisella ratkaisulla.

Monet kansainvalista toimintaa harjoittavat yrityksen ovat oivaltaneet kuinka yhtenaistamalla tytaryhtiot ja niiden paikalliset pankkiyhteydet, yritykset voivat saastaa vuosittain miljoonia euroja. McKillen and Associates (2004) tekeman tutkimuksen mukaan, keskimaaraisesti miljardin euron liikevaihdon omaava yritys kayttaa vuosittain 32 miljoonaa euroa turhiin prosesseihin, ylimaaraisiin lainoihin seka pankkikuluihin.

Peugeot Citroen Yhtyman kassavirtojen vastaava Benoist Mulsant Pariisista sanoo haastattelussaan etta: 'me haimme pitkaan markkinoilta uutta teknologiaa jota voimme kayttaa maailmanlaajuisesti ilman etta meidan tarvitsee luoda sille sisaista IT-tukiverkostoa. Halusimme korvata kaikka kassavirtojen hallintaan kaytetyt ohjelmat yhdella webbi-pohjaisella ratkaisulla koska vuosien saatossa me olimme kehittaneet sisaisesti erilaisia ratkaisuja eri maissa seka luoneet kullekin ratkaisulle pankkirajapinnat paikallisittain. Yhtyman keskeisen kassavirtojen hallinnan kannalta tama ei ollut optimaalinen ratkaisu ja me kaytimme vuosittain miljoonia euroa turhiin maksuprosesseihin, raportoiminen oli hidasta ja pankkikuluihin seka lainoihin kului huomattavia summia ylimaaraista silla monesti olisimme voineet rahoittaa sisaisesti tytaryhtioita emmeka lainata ulkoisesti pankeilta.

Kuva 1. Kyribati ratkaisun kokonaiskuva
            Please go on the following link for a free download:

Ensimmaiset hyodyt nakyvissa nopeasti

'Yksi ensimmaisista eduista Kyribati-ratkaisussa oli sen implementoinnin helppous. Meilta meni ainoastaan yksi kuukausi kun saimme ratkaisun operatiiviseksi yhdessa suurimmista myyntimaissamme, Espanjassa. Toinen positiivinen valiton hyoty oli se kuinka kayttamalla samaa webbi-pohjaista platform ratkaisua eri maissa meidan ei tarvinnut tehda turhaa konsolidointia millaan tasolla vaan meilla on nyt aina reaaliajassa kuva yhtyman kassavirroista, niin ennusteista kuin pankkisaldoistakin. Meilla on talla hetkella suorat pankkiyhteydet kaikkiin lokaalisiin pankkeihin Espanjassa, Ranskassa, Belgiassa, Slovakiassa, Saksassa, Hollannissa ja olemme laajentamassa kayttoon ottoa niin Euroopan sisalla kuin sen ulkopuolellakin. Nyt kaytamme huomattavasti tehokkaammin entisten sisaisten applikaatioden parissa tyoskentelevien ajan ja kehityskulut lisapalveluina tytaryhtioillemme, sanoo Mulsant.'

Kyribatin suomalainen Toimitusjohtaja, Marko Sjoblom, toteaa lisaksi etta: 'Peugeot Citroën edustaa eteenpain katsovaa yhtymaa joka on aina osannut hyodyntaa uutta teknologiaa. Yksi ASP-pohjaisen ratkaisun ja mallin perushyotyna on se etta se voidaan ottaa kayttoon nopeasti pienin kustannuksin. Peugeot Citroen esimerkiksi otti ratkaisun kayttoon ensin pienelle pilottiryhmalle jonka jalkeen he paattivat kannattaako se implementoida globaalisesti. Heidan ei tarvitse maksaa lisenssimaksuja, huoltomaksuja, hoitaa pankkien rajapintoja tai olla paikallista tukea vaan ainoastaa maksaa kaytosta kuukausittain jota voidaan tarpeen vaatiessa lisata tai vahentaa. Meidan liikemallimme sopii seka pienilla etta suurille yrityksille joka kokemuksen mukaan voidaan ottaa kayttoon neljasosalla vastaavien client-serveri pohjaisten ratkaisujen totaalikulusta. Aloitamme tarjoamaan ratkaisua piakkoin myos Suomeen jossa haemme parhaillaan yhteistyokumppania seka yritysta jolla on tarvetta ja halua tehda kassavirtojen lyhyt ja pitkaaikaista ennustamista seka saastaa kuluissa.

Lisatietoja Antaa:

Marko Sjoblom